Nyhetsbrev April 2023

Nyhetsbrev April 2023

Äntligen har våren kommit och jag hoppas att ni alla haft en riktigt skön påsk. Efter en mycket lyckad och väl genomförd Vin- och Delikatessmässa i Göteborg i mars börjar vi nu blicka framåt mot SM i Mathantverk och Särimner. Vi hoppas få mycket hjälp av er producenter att sprida och delta i detta evenemang, för att göra det till ett av de bästa någonsin. SM i Mathantverk 2023 kommer att avgöras på Åhaga i Borås den 17–19 oktober.

Vi är otroligt stolta över den breda kompetens som finns inom Lokalproducerat i Väst. Glöm inte bort att i ditt medlemskap ingår det 20 fria rådgivningstimmar. Tveka inte att höra av er till våra rådgivare för att få hjälp med era företagsfrågor. Vi genomför rådgivningar på plats hos dig, via teams eller över telefonen.

Instagram för landsbygdsföretagare

Att använda sociala medier som ett verktyg för att sälja sina tjänster och marknadsföra sitt företag är idag en självklarhet. En kanal som har blivit populär och som är ett bra sätt att nå ut via är Instagram.

På den här föreläsningen får du lära dig hur du som landsbygdsföretagare kan använda dig av Instagram på bästa sätt. Hur skapar du bra innehåll, hur kan du använda dig av stories och vilka hasthags fungerar bäst är bara några av de saker du får ta del av. Vi pratar även om vilka tider på dygnet det är bäst att publicera ett inlägg och vad du kan göra för att öka dina möjligheter att nå ut till fler.

Föreläsningen vänder sig till dig som har eller vill starta företag på landsbygden.

När: 27 april kl. 10.00-12.00
Var: Digitalt via Skype. Du kopplar upp dig via en länk och för bästa möjliga upplevelse rekommenderar vi att du använder en dator med stadig internetuppkoppling. Alla som kan bör använda headset för att både höra och höras bättre. Länken skickas ut till de anmälda veckan före föreläsningen.
Kostnad: 300 kr plus moms. Dokumentation ingår. Anmälan är bindande. För avbokningar efter sista anmälningsdag faktureras hela avgiften.
Sista anmälningsdag: 20 apr 2023
Anmälan: Klicka här!

Studiebesök: Hur du kan diversifiera din gård med nya verksamheter

Under denna dag besöker vi tre gårdar som på olika sätt har utvidgat sitt lantbruk med kringliggande verksamheter. Du kommer att få uppleva förädling, kulturturism och boende på olika lantbruk.

Att ha flera verksamheter utöver sitt lantbruk kan sprida den ekonomiska risken och bidra till en bättre lönsamhet. Gårdarna vi besöker ligger från Grästorp till Kållandsö. Vi bjuder på fika och lunch.

Vi startar på Mäjens Glass i Grästorp med fika och matig macka. På Mäjens Glass får vi höra om deras förädling av mjölken till underbar glass. Därefter beger vi oss Backgårdens turism och kultur i Lidköpings kommun, där du får veta mer om boende & kulturturism och hur du kan arbeta med det på din gård.
Vi äter lunch i närområdet för att sedan bege oss till Ekebo gård i Lidköpings kommun, som bedriver boende på sin gård.

Kursen vänder sig i första hand till dig som driver ekologisk produktion. Du som funderar på att lägga om till ekologisk produktion är också välkommen.

När: 11 maj kl. 9.30-16.
Var: Vi startar på Mäjens Glass i Grästorp, därifrån finns möjlighet att samåka om så önskas.
Kostnad:
Kostnadsfritt
Sista anmälningsdag:
30 apr 2023
Anmälan: Klicka här!

Inbjudan till alla producenter:

Essunga Kommun firar 40 års jubileum

Vi skulle uppskatta om ni vill sälja eller visa upp era fina produkter på ett Mat-torg som vi kallar för ”Skafferiet” lördagen den 27 maj kl.9.30-18.00 och 28 maj kl.9.30-16.00 i Nossebro.

Under denna helgen kommer massa kul att hända bland annat arrangeras SM & NM i Grill & BBQ i Nossebro under denna helg. Vi räknar med att ca. 20 000 besökare kommer om vädret är på vår sida.

Jubileumshelgen bjuder på ett fullspäckat program med allt från SM & NM i grill och BBQ, lokala matproducenter, tivoli, hoppland, knattedisco och mycket, mycket mer. För hela programmet: Klicka här!

Säljplatserna hålls på asfalt.
En plats är 3x3 meter.
Varje plats kostar 375kr.
Vill ni hyra en marknadsställning kostar varje plats 500kr.
El-centraler finns på området och ingår i platsen, dock får du ta med egen förlängningssladd.
Det finns 60 säljplatser.

Uppackning ska ske innan kl.9.00.

Vi du delta med ditt företag är du välkommen och anmäla dig senast 15 april till Mat-torget 27-28 maj ”Skafferiet” : Klicka här

Information från Turistrådet:

För er som missade utbildningen på temat ”Framtidens krogkultur och vikten av att vara en bra arbetsgivare”, kan lyssna på den här:

Framtidens krogkultur och värdet av att vara en bra arbetsgivare - Turistrådet Utbildning mars 2023 - YouTube

Andra utbildningsinsatser som planeras under våren är:
- Digital serveringsutbildning. För mer information, klicka här!
- Produktutveckling kring måltidsupplevelser. Är du intresserad av att förpacka din produkt på nytt sätt, hitta nya målgrupper och samarbeten så kan denna utbildning vara något för dig, (också digital). För mera information, klicka här!

(Foto: Badass Food Stories)

Inbjudan

Frukostwebbinarium om marknadsförståelse, kundinsikter och tips på hur man kan tänka runt sälj i vår föränderliga värld

Behöver du insikter kring de förändrade förutsättningarna på marknaden som råder i dag och tips på hur du kan öka din försäljning? Den 25 april är du välkommen till ett frukostwebbinarium där vi lyfter utmaningar kring försäljning av lokala produkter idag när fokus ligger på lågt pris, hur du bättre kan förstå marknaden och driva försäljning mot önskade segment.

Vi kommer att fokusera på de rådande förutsättningarna med förändrade marknadsutsikter, ändrat köpbeteende och vad det betyder för mindre livsmedelsproducenter.

När: 25 april, kl 08.30-09.30
Var: Digitalt
Anmälan: Anmäl dig senast 24 april på länken här >>

Föreläsare
Sara Maxence har under de senaste åren jobbat med att driva försäljning av lokala produkter, samt stöttat lokala producenter i marknadsförståelse samt förståelse för dagligvaruhandeln.

Vem kan delta?
Webbinariet riktar sig till livsmedelsproducenter i Västra Götaland som vill optimera sina möjligheter till försäljning till dagligvaruhandel nu och rusta sig för framtidens marknader.

Arrangörer
Webbinariet är ett samarrangemang mellan Livsmedelsacceleratorn, Lokalproducerat i Väst och projektet LokalSam.

Välkommen!

---------
Livsmedelsverket informerar:

Höjda matpriser riskerar att påverka folkhälsan

Många uppger att högre priser på mat påverkar vad de köper i livsmedelsbutiken. När Livsmedelsverket frågar hur matpriserna påverkar konsumenterna så blir svaret att de köper mindre av bland annat grönsaker och frukt, mjukt bröd, fisk och kött. På lång sikt riskerar ändrade matvanor att leda till negativa effekter på folkhälsan.

Nya nordiska näringsrekommendationer på remiss – mer grönt och mindre kött viktigaste budskapet

För hälsan och miljön behöver konsumtionen av växtbaserad mat öka medan köttkonsumtionen behöver minska. Det är slutsatsen i förslaget till nya nordiska näringsrekommendationer (NNR) som presenteras idag. NNR är den mest aktuella och heltäckande sammanställningen av forskning om hur befolkningen bör äta för att må bra, utan att påverka miljön och klimatet i onödan. NNR blir sedan grunden för kommande kostråd i Sverige och de nordiska länderna. Nu välkomnar NNR-kommittén synpunkter på förslaget i en öppen remiss.

Nästa nyhetsbrev kommer ut 12 maj 2023