Nyhetsbrev januari 2022

Nyhetsbrev januari 2022

Ett nytt år med nya möjligheter. Intresset för lokal mat blir allt starkare och man kan se en trend av mer medvetna konsumenter. Under kommande år hoppas vi kunna erbjuda än mer rådgivning ute hos er producenter för att underlätta er verksamhet. Tyvärr fick vi flytta fram vårt storting till senare i vår, vilket vi är ledsna för - men den som väntar på ngt gott väntar aldrig för länge. Under februari månad kommer vi att ringa några av er producenter som fått rådgivning under 2021 för en intervju rörande ämnet lönsamhet. Tveka inte att kontakta oss, vi finns här för er!

Bästa hälsningar

Stortinget framflyttat

På grund av rådande pandemiläge och restriktioner är det i dagsläget omöjligt att säkert genomföra vårt Storting som planerat i februari. Vi beklagar detta då vi alla sett fram emot att äntligen ses och nätverka. Vi satsar nu på att genomföra vårt Storting senare i vår och återkommer längre fram med mer information och nytt datum. Håll utkik efter detta!

Med varma hälsningar
Hela teamet på Lokalproducerat i Väst

Mat och dryckestrender som förväntas växa under 2022

Vad står på matbordet inför 2022? Inför varje år gör matkommunikationsbyrån Food & Friends en trendspaning om vad som är på gång inom mat, dryck och måltider. Den senaste rapporten heter ”Back to forward” och handlar om hur vi tar oss ur corona och går tillbaka till hur vi gjorde innan – men på nya sätt.

För att läsa hela artikeln, klicka här!

Kommuner går före med klimatmål för offentliga måltider

Trots att det saknas nationella klimatmål för den svenska livsmedelskonsumtionen har var tredje kommun gått före och infört egna klimatmål för maten som serveras i förskolan, skolan och äldreomsorgen. Det visar Livsmedelsverkets kartläggning av landets kommunala måltidsverksamheter.

För att läsa hela artikeln, klicka här!

Nystart 2022 - se över din verksamhet

Vi har nu lämnat december och 2021 bakom oss, för många en otroligt intensiv sista månad och det är lätt att januari känns som någon form av vacuum. Förvisso behövs en vila och en återhämtning - men här kan också nya tankar ta fart!

Passa på att ta vara på tiden och bolla era idéer med oss! Vi finns här för rådgivning i alla tänkbara företagsfrågor. Tveka inte att ta kontakt med oss. I ert medlemskap har ni 20 fria rådgivningstimmar per år - varför inte redan nu början nytta dem.

På vår hemsida finns alla kontaktuppgifter: www.lokalproducerativast.se

Varmt välkommen att höra av dig!

Lokalproducerat i Väst

Under odlingssäsongen 2022 söker projektet Rätt från slätt 3 st lantbrukare som vill demonstrationsodla ca 0,3 ha av den gula linsen Flora. Lantbrukarna behöver vara verksamma i Grästorps, Vara, Götene, Vänersborg eller Essunga kommuner.
Rätt från slätt är ett näringslivsprojekt för gröna näringar. Läs mer på www.rattfranslatt.se

Möt månadens LPiV profil - Möt Sara Runsten

Lite kort om din bakgrund:
"
Uppvuxen i en liten by mellan Skövde & Falköping. Det var klassiskt nog kärleken som lockade mig till att bli Skarabo på heltid - och vart annars skulle vi bo, starta företag och bilda familj om inte på den Skaraborgska landsbygden?!"

Vilken är din roll inom LPiVs styrelse?
"Som styrelseledamot är jag producent- (och nu även restauratör-) representant, där jag fungerar som ett bollplank för att bidra med mitt perspektiv som småskalig företagare!"

Vilken är din hjärtefråga i styrelsearbetet?
"Min hjärtefråga i egenskap av egenföretagande skulle jag säga är vikten av att kommunicera budskapet av att välja livsmedel producerade med hjärta, själ och omsorg. Det är grundförutsättningen för en levande landsbygd!"

Vad gör du helst på din fritid?
"Vilken fritid? Haha! Som egenföretagare har man egentligen inte så mycket fritid. Eller också kan man tänka att alla dygnets timmar är fritid, då arbetet är något jag verkligen brinner för och älskar så är det ju egentligen min hobby! Men loppis, musik, äta god mat med god dryck ihop med nära & kära ligger mig väldans varmt om hjärtat!"

Slutligen - har du något mantra?
"Mitt mantra: det bästa med livet är att man kan ändra sig. Hur många gånger man vill!"

(Fotnot: Sara driver tillsammans med Filip Stekosterian utanför Skara. Nyfiken på deras verksamhet - häng med på sociala medier där de delar med sig av ett ständigt driv och en inspirerande resa.  Red).

---------

Mässan flyttad till 22-24 april, NOVA Arena, Trollhättan

De fortsatta Covid-19 restriktionerna innebär att mässan Passion för Mat INTE går att genomföra som planerat 4-6 mars på NOVA Arena i Trollhättan utan nytt datum är 22-24 april.

Vill du synas med oss 2022??

I skrivande stund håller vi på att bolla idéer om hur vi på bästa sätt kan visa upp våra medlemmars företag och de fantastiska råvaror/produkter som vi har i vår region. Vill du vara med och synas med ditt företag i våra sociala medier under detta året. Tveka inte att höra av dig! Vi kommer under februari att återkoppla med en mängd roliga inslag som vi hoppas att vi vill vara en del av. Skriv gärna några rader redan nu till: agnetha@lpiv.se om du får feeling! Så hörs vi inom snar framtid!

Nästa nyhetsbrev kommer ut i mitten av februari.