Nyhetsbrev juni 2022

Nyhetsbrev juni 2022

Sommarmånaderna är äntligen här med allt vad det innebär för lokala producenter. Vi hoppas på en riktig försäljningsboom för er alla under sommaren. Det kan vara bra att se över sina priser då vi kan se prisökningar på de flesta fronter i dagsläget. Tveka inte att kontakta oss om ni behöver hjälp med rådgivning inom våra fokusområden som är:
Kommunikation – Anna Skaffman
Sälj – Mattias Hjortenhed
Lagar, regler och certifieringar – Cecilia Faktus
Kalkyler och HR-frågor – Malin Andersson
Effektiviseringar – Marcus Nyström

Vi på Lokalproducerat i Väst önskar er alla en riktigt trevlig midsommar!

Marcus Nyström, VD

På gång i Lokal Meny

Vad har hänt sen sist? För att lära känna projektets nya områden åkte vi på studieresa via Vänersborg och Trollhättan till Dalsland och besökte restauranger, producenter och andra besöksmål i området. Två fantastiska dagar som startade vid Nuntorps Gård och vidare till Upperud 9:9 där vi checkade in, därefter fortsatte resan till Håverud där vi avnjöt en fantastisk lunch. Dagens avslutades med en magisk kväll på Brukets goda bageri där vi fick vara med och baka våra egna pizzor.

Dag nummer två började med frukost på Upperud där vi spenderade natten, därefter tog vi en lunch på Stenebygrytan. Vi avslutade sedan resan med en eftermiddagsfika på Ragneruds camping. Det här var ett axplock av upplevelser i Dalsland, framför oss har vi mycket mer att se!

Nu planerar vi framåt, rekryteringen av nya restauranger är i full gång. Tips om restauranger som satsar och/eller vill satsa på lokala råvaror på menyn mottages tacksamt.

Det är även full rulle med GLUPSK vilket ni inte vill missa, en av sensommarens höjdpunkter som är tillbaka efter uppehåll. Under helgen den 27-28 augusti går det av stapeln på Fengersfors Bruk. En härlig blandning av producenter, matkreatörer, foodtrucks m fl. Vi på Lokal Meny kommer att finnas på plats med några av våra fina restauranger och kockar.

Besökare? Utställare? Mer information finns på: http://glupskpadalsland.se/

Sist men inte minst, om du inte redan gör det - Följ Lokal Meny på Facebook, Instagram och Linkedin

Stortinget 2022 - vi vill gärna höra din åsikt!

För att ständigt kunna arbete med förbättringar och veta vad som är intressant och relevant för er medlemmar vill vi gärna att du som deltog på årets Storting den 10 maj fyller i Googleformuläret nedan. Formuläret tar max fem minuter i anspråk och är enkelt i sitt upplägg. Du har naturligtvis möjlighet att vara anonym.

Svarsformulär: Klicka här!

Vi tackar på förhand!

/Lokalproducerat i Väst

Omvärldsbevakning:

Ny tjänst på verksamt.se förenklar för livsmedelsföretag

Nyligen lanserades en ny tjänst på verksamt.se som möjliggör för svenska livsmedelsföretag att söka tillstånd och lämna uppgifter hos olika myndigheter på ett och samma ställe. Först ut att få tillgång till tjänsten är företagare som vill starta vattenbruk eller odla fisk på land.

Den nya tjänsten bygger på att data hämtas från olika myndigheter och samlas på den myndighetsgemensamma webbplatsen verksamt.se. Tjänsten förenklar för företag som inte behöver lämna samma uppgift till olika myndigheter utan i stället kan använda sig av förifylld information om sin verksamhet och på så sätt spara tid.

Det blir även möjligt för företag att kunna följa statusen på sina olika myndighetärenden på en och samma sida på verksamt.se.

För hela artikeln: Klicka här!

Grundkurs i livsmedelshygien

På uppdrag av Länsstyrelsen i Västra Götaland genomför Hushållningssällskapet Västra Grundkurs i livsmedelshygien för småskaliga livsmedelsförädlare i Västra Götaland. Utbildningen ger grunderna i livsmedelshygien; vad som krävs av dig och din produktion för att uppfylla gällande lagstiftning avseende säkerhet och redlighet. Dagen ger även kännedom om var det finns mer specifika kunskaper och information att hitta, som berör det egna företagets verksamhetsområde. Utbildningen genomföras i två steg, digitalt må 10 okt 2022 kl 13-15 och fysisk heldagsutbildning i Vara ons 19 okt 8.30-16. Mer info och anmälan via Hushållningssällskapets kalender.

Kursledare Cecilia Sassa Corin, matkonsult.

Ny arbetsmiljöutbildning för livsmedelsbranschen

Hala golv, kyla, värme och repetitiva arbetsuppgifter är vanliga risker i livsmedelsbranschens arbetsmiljö. Nu lanseras en ny utbildning och bok om arbetsmiljö speciellt riktad till branschen. Fokus är samverkan och branschens särskilda förutsättningar för att jobba förebyggande och främjande med arbetsmiljö.

Den nya utbildningen ”BAM för livsmedelsbranschen” är speciellt framtagen för branschen – den varvar teori med övningar och ger deltagarna möjlighet att lära mer om branschens arbetsmiljörisker utifrån filmer inspelade i verkliga miljöer. Boken ”Livsmedelsbranschens arbetsmiljö” ger tips på hur vanliga risker kan hanteras och kan även användas vid interna utbildningar och vid introduktion av nya medarbetare.

Mer info: Klicka här!

Källa: Livsmedelsföretagen

Effektivare och modernare köttkontroll

Kontrollen av slakterier och vilthanteringsanläggningar har blivit effektivare och mer modern. Men målet om sänkta kostnader har inte uppnåtts fullt ut. Livsmedelsverket avrapporterar nu ett uppdrag från regeringen.

Alla djur som slaktas i Sverige kontrolleras av Livsmedelsverkets personal både före och efter slakt. 2017 fick Livsmedelsverket i uppdrag av regeringen att effektivisera denna kontroll av slakterier och vilthanteringsanläggningar, bland annat genom modernisering och digitalisering.

Målet med effektiviseringen var bland annat att sänka Livsmedelsverkets kostnader för kontrollen vilket i sin tur kan leda till sänkta avgifter för de företag som kontrolleras.

Hushållens matsvinn minskar

Det slängs mindre mat i landets hushåll jämfört med tidigare. Det visar Naturvårdsverkets senaste statistik. Skälet till minskningen är troligen att fler har blivit medvetna om hur viktigt det är att minska matsvinnet.

Livsmedelsverket har under många år arbetat för minskat matsvinn i ett regeringsuppdrag tillsammans med Naturvårdsverket och Jordbruksverket. En viktig del i detta är att påverka olika aktörer att minska sitt matsvinn, bland annat hushållen.

Lokalproducerat i Väst styrelse 2022

Sedan mitten av maj har vi en delvis ny styrelse som består av följande personer:

Lena Björkqvist, Länsstyrelsen (Ordf)
Berit Mattssonl VG Regionen (V ordf)
Jill Axelssons Pabst, Turistrådet Västverige
Linnéa Sjögren, Catxalot
Ulrika Åkesson, Bryggeriet i Götene
Claes Wernerson, Qvänum Mat & Malt
Sara Runsten, Stekosterian
Sara Håkansson Maxence, ICA
Sven Callenberg, LRF

Har du frågor eller tankar som du vill lyfta till vår styrelse, välkommen att kontakta vår verksamhetsledare Marcus Nyström på e-mail marcus@lpiv.se