Nyhetsbrev September 2022

Nyhetsbrev September 2022

Efter medverkan på GLUPSK samt ett trevligt NM i mathantverk där en massa medaljer hamnade i Västra Götalandsregionen laddar vi för kommande Ica-mässa och ”Smaka på Åhaga” i Borås. Vi ser fram emot att träffa både medlemmar och butiker under dessa event. Vi måste också uppmärksamma att vi går mot höst och kallare årstider med allt vad det innebär. Få har undgått de skenande el- och energipriserna som vi har att vänta. Vi uppmanar naturligtvis alla att se över sina kalkyler och produktioner för att minimera el- och energiförbrukning. Fundera också på om ni har rätt prissättning för era produkter. Att se över sina kalkyer och prissättningar är självklart något som vi på Lokalproducerat i Väst kan hjälpa till med.

Kontakta oss gärna om ni behöver rådgivning. Vi finns här för er.

Nordic Artisan Food Awards 2022

Nordic Artisan Food Awards 2022 är avgjort och vi kan stolt konstatera att Västra Götaland tog hem hela 7 silvermedaljer (varav 3 av dessa i kategorin "Best in Class") och 9 bronsmedaljer!

STORT Grattis ifrån oss till våra duktiga producenter i regionen:

Erikson Cottage (1 brons)

Korvhantverk Kåröd (1 brons)

Kullans Lycka (1 silver)

Mormor Bättys Kringlor (1 brons)

Redvägs Bageri (1 brons)

Resville Mathantverk (2 silver och 2 brons)

Sibbarps Gårdsbageri (2 silver och 1 brons)

Vänga Kvarn (2 silver och 2 brons)

För hela resultatlistan: Klicka här!

Projektuppdatering:

Lokal Meny och Lokal Meny Grön & Digital

Årets semesterperiod har nått sitt slut för de allra flesta och vi befinner oss i en härlig tid på året, en blandning mellan sommar och höst.

Efter semestern har det gått i ett och vi har hunnit bocka av Glupsk på Dalsland, en helg fylld med inspiration, nätverkande men framför allt mat och glädje. Under helgen fick vi äran att ha hand om det Glupska köket där Jenny Ståhlberg tillsammans med Patrik Sewerin och Maria Zihammou levererade smakprov efter smakprov till nyfikna besökare. De bjöd även på en hel del härliga samtal, tips och trix och massvis med inspiration till att ta tillvara på det vi har och till att laga mat på lokala råvaror. Inne i Oceanhallen serverade Ragneruds suveräna högrevsburgare och deras omtalade kroppkakor som höjdes till skyarna. De gjorde ett otroligt jobb och vi är väldigt glada över vårt samarbete!

Hösten är som sagt på ingång och vi vill passa på att välkomna våra nya deltagare i Lokal Meny:

Upperud 9:9, Ragneruds camping, Nuntorps bistro, Åmåls stadshotell, Restaurang Stenebygrytan och Laxsjöns camping. Vi ser framemot ett gott samarbete och att vi tillsammans skapar förutsättningar för utveckling.

Nu står inspirations- och inköpsmässan den 3:e oktober på tur! Eventet är ett samarrangemang mellan Smaka på Västsverige och Lokal Meny, så passa på att nätverka med både restauranger och producenter under dagen.

En inköpsmässa kommer att hållas under dagen, ett bra tillfälle att ta del av ett antal producenters utbud och inspireras inför julens och vårens menyplanering.

Under dagen kommer kockar från Smaka på Västsverige och Lokal Meny laga smakportioner på producenternas produkter.

Utöver detta så går arbetet i Lokal Meny Grön & Digital med full fart. I veckan hölls första träffen för referensgruppen i Marknadsprojektet i form av en Workshop med fokus lojalitet, motivation och kundvärde. Många givande diskussioner och ett engagerat gäng som redan bidragit till utveckling av projektet. I slutet av september har det digitala delprojektet referensgruppsmöte med spännande uppgifter.

I höst planeras första kampanjen komma igång. Vi vill gärna lyfta engagerade producenter och kockar så hör av er till Charlotte om ni vill vara med på något sätt.

/Malin Andersson (projektledare)
malin@lpiv.se

Månadens LPiV-profil:

Vi möter – Daniela Quinonez

Berätta om din bakgrund?
Jag är uppvuxen i Göteborg, närmare bestämt i Lerum. I nuläget bor jag inne i stan vilket jag gjort de senaste åren. Min bakgrund är en kandidatexamen i Offentlig förvaltning som jag läst på Göteborgs universitet, och i samband med min examen sökte jag till tjänsten administratör i Lokal meny och såg det som ett ypperligt första steg i min karriär. Att få jobba tätt ihop med projektledare, kommunikatör och koordinator har hittills varit otroligt kul och givande.

Vilken är din roll inom LPiV?
Min roll i LPiv är administratör/delprojektledare för Lokal meny, vilket innefattar bland annat att administrera och att vara en stöttande hand för hela projektgruppen.

Vad är mest inspirerande med ditt jobb hos oss?
Att mina arbetsuppgifter varierar från dag till dag, ena dagen kan jag sitta med planering för sociala medier och andra dagen kan jag sitta med den administrativa delen. Det är även inspirerande att jobba tätt ihop med hela projektgruppen och ta del utav deras arbete och lära av dom. Men också såklart att vara en del av en organisation som genom samverkan arbetar för att förbättra samhället.

Vad gör du helst på din fritid?
Helst umgås jag med familj och vänner. Men tränar gärna också en hel del.
Nu till hösten lär det bli en hel del myskvällar och middagar vilket jag ser framemot, min favorit årstid efter sommaren!

Vi tipsar om kurser och aktiviteter:

Välkommen till en inspirationsdag tillsammans med Lokalproducerat i Väst och Livsmedelsacceleratorn

Datum: 12 oktober
Tid: 09.0012.00
Plats: Garveriet i Floda
Anmälan: Anmäld dig senast den 5 oktober på länken här >>
Kostnad: Kostnadsfritt

Vill du rusta ditt livsmedelsföretag för framtiden och hitta möjligheter till att ställa om till en mer inkluderande arbetsplats?

Här får du chans att diskutera och inspireras för att hitta möjligheter hur du kan skapa en mer attraktiv verksamhet som förbättrar lönsamheten.

Garveriet i Floda kommer inleda dagen med att berättar hur de arbetar med omställning, hållbarhet och lokal matproduktion. Därefter får vi lyssna till Sandra Mattsson från RISE, som berättar om vad vi kan göra för att bli en ännu mer inkluderande och attraktiv verksamhet. Johan Tjernell VD på Husmuttern kommer att ge exempel på hur vi kan skapa verklighet av jämlikhet och mångfald. Vi kommer också få lyssna till Agnetha Björnsdotter Berglund, Lokalproducerat i Väst och från STOLT – Lidköpings Kvinnliga Affärsnätverk som berättar hur nätverk ger inspel och berikar.

Vi kommer att varva presentationer med diskussioner i syfte att ge dig nya verktyg inför framtiden och goda idéer att ta hem till din verksamhet.

För vem?

För små och medelstora livsmedelsföretag i Västra Götaland som medvetet vill satsa på jämlikhet, mångfald och utvecklas till en mer inkluderad och attraktiv verksamhet.

Preliminärt program

09.00 Ta hjälp och stöd i ditt företags utveckling

Maria Holmkvist Livsmedelsacceleratorn
Marcus Nyström, Lokalproducerat i Väst

09.15 Restaurang Garveriet

Garveriet berättar om sin väg till en attraktiv verksamhet

09.30 Attraktiv verksamhet - vad handlar det om?

Sandra Mattsson, forskare inom Människa-Automation interaction, RISE

10.10 Paus och fika

10.30 Så här kan du skapa en attraktiv verksamhet

Johan Tjernell, VD Husmuttern

11.15 Kvinnligt nätverk – varför då?

Agnetha Björnsdotter Berglund, Lokalproducerat i Väst

11.50 Summering och utvärdering av dagen

12.00 Lunch

Vi bjuder på lunch på Garveriet för den som vill fortsätta att nätverka

Begränsat antal platser!

Välkommen!

Länsstyrelsen tipsar om studiebesök

Studiebesök för ökad lönsamhet i ekologisk produktion, Tjörnodlat

Vill du komma igång eller utöka din verksamhet? Detta är ett bra tillfälle att få ta del av andras erfarenheter inom produktion, förädling och försäljning! Vi besöker tre ekologiska lantbruksföretag på Tjörn som samverkar kring marknadsföring och försäljning.
Var: Tjörn. Mer information kommer via e-post.
Sista anmälningsdag: 09 okt 2022

Anmälan: Klicka här!

Studiebesök för ökad lönsamhet i ekologisk produktion, Skeby gårdar

Följ med oss till Skeby Gårdar AB. Vi får en rundvandring på företaget och ta del av företagets erfarenheter. Skeby Gårdar är ett företag som förädlar råvaror, främst raps och lin. Företaget drivs och ägs av sju företagare, varav sex stycken är lantbrukare från Skeby.
Var: Skeby Gårdar AB, Åsen, 531 95 Källby
Sista anmälningsdag: 18 okt 2022

Anmälan: Klicka här

Länsstyrelsen tipsar om workshops och föreläsningar

Workshop företagsutveckling och personligt ledarskap

Att vara egenföretagare är ofta att leva i en stressig vardag med många olika arbetsuppgifter. Under den här dagen kommer du att få verktyg att hantera din vardag, sätta personliga och affärsmässiga mål som för dig framåt.

Dagen består både av teori och praktiska övningar. Vi kommer att vara på vackra Ronnums Herrgård.
Var: Ronnums Herrgård
Kostnad: 500 kr
Sista anmälningsdag: 28 sep

Anmälan: Klicka här!

Lär dig marknadsföra ekoprodukter för en bättre försäljning

Hur marknadsför du ekoprodukter? Behöver du hjälp med att kommunicera dina mervärden? På denna digitala kurs får du kunskap kring vad mervärden är och hur du kan använda det i din marknadskommunikation. De flesta konsumenter idag värderar svenskt och lokalproducerat framför ekologiskt. Vi behöver kommunicera en kombination av mervärden för att lyfta ekologiskt.
Var: Digitalt via Skype
Sista anmälningsdag: 23 okt

Anmälan: Klicka här!

Frågor: Välkommen att kontakta Yvonne Norlen, 010-224 56 16, e-mail: yvonne.norlen@lansstyrelsen.se

Starta Livsmedelsverksamhet – digital föreläsning

Datum: 27 oktober
Tid: 13.30-17.00
Var: Skype
Kostnad: 300:- ex moms
Sista anmälningsdag: 19 oktober

Tillsammans med övriga deltagare får du matnyttig information och ett givande nätverk inför din verksamhetsstart. Våra kurstillfällen har allmän inriktning och vänder sig till alla olika typer av livsmedelshantering.

Föreläsningen innehåller bland annat grundläggande information om livsmedelslagstiftningen. Du får också lära dig mer om vilka tillstånd som kan behövas samt vilken kontrollmyndighet som är aktuell. Vi går igenom vad du ska tänka på i utformningen av din livsmedelslokal med tanke på flöden och val av olika material på väggar, golv och inredning.

Målgrupp
Föreläsningen vänder sig till dig som har eller vill starta en livsmedelsverksamhet, framförallt på landsbygden, med inriktning på olika typer av gårdsförädling. Denna aktivitet finansieras delvis med medel från landsbygdsprogrammet.

För mer information och anmälan, klicka här!

Information från Turistrådet/VG Regionen:

Ekonomiskt stöd

Turistrådet/Västra Götalandsregionen erbjuder möjlighet att söka ekonomiskt stöd till investeringar, konsulthjälp och utvecklingsinsatser. Dessa stöd ska ha en tydlig koppling till hållbarhet och därmed bidra till att ytterligare stärka Västsveriges position som en hållbar destination samtidigt som det enskilda företaget blir mera hållbart och därmed bättre rustat att möta framtida utmaningar.

Investeringen måste vara avslutad och slutbetald senast 2022-12-16.

Med hållbarhet avses ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. För att ha möjlighet att erhålla ekonomiskt stöd ska insatsen stämma överens med Hållbarhetsklivets grundläggande principer.

För mer information, klicka här!

Livsmedelsverket informerar:

Så kan ert företag använda svinniska i kampen för minskat matsvinn

Har du hört talas om ”svinniska”? Det är nyord, framtagna av Livsmedelsverket, som med glimten i ögat förklarar hur viktigt det är att inte slänga mat. Nu har Livsmedelsverket förenklat hur företag och organisationer kan använda svinniskan för att själva inspirera till minskat matsvinn.

En tredjedel av all mat som produceras i världen går förlorad eller slängs. Det är ett enormt slöseri med resurser och påverkan på miljön och klimatet helt i onödan.

I arbetet för minskat matsvinn har Livsmedelsverket tagit fram nyord som beskriver smarta sätt att tänka kring mat för att undvika matsvinn i vardagen. Det kallar vi för svinniska. Orden ska med ett humoristiskt tilltal få konsumenter att stanna upp och tänka efter.

Exempel på svinniska-ord är

• Bäst före-snoooza: Att förlänga hållbarheten genom att titta, lukta och smaka sig fram.
    • Vaskvägra: Att inte slänga mat som fortfarande funkar utmärkt att äta.
    • Kylchilla: Att sänka temperaturen i kylen och sedan chilla, maten håller ju längre.

Vill ert företag eller organisation använda svinniskaord för att uppmuntra till minskat matsvinn? Läs då i vår handbok ”Prata svinniska – riktlinjer”. Där finns inspiration, riktlinjer och länkar till material att ladda ner. En stor del av materialet kan enkelt anpassas utifrån den egna verksamhetens behov och grafiska profil.
    Prata svinniska - riktlinjer

Mer information om hur man kan arbeta för minskat matsvinn finns på livsmedelsverket.se/matsvinn.

Kontakt: matsvinn@slv.se

Nästa nyhetsbrev kommer ut den 7 oktober 2022