Digital infrastruktur och Mälarbanan

Digital infrastruktur och Mälarbanan

Vi träffar Anders Teljebäck (S), Västerås stad och Jenny Landernäs (M), från Hallstahammar kommun och pratar om varför Mälarbanan bör prioriteras, vikten av matchning på arbetsmarknaden samt behovet av digital infrastruktur.

Några av de frågor vi lyfter i podden är hur politiker runt om i regionen, med olika förutsättningar och storlek, ser på urbaniseringens effekter. Vilka möjligheter medför urbaniseringen till Västerås kommun? Vilka utmaningar står Hallstahammar inför? Hur påverkar regionsammanslagningen kommunernas invånare?

– Att ha ett infrastrukturnät som fungerar i hela regionen är otroligt viktigt. Mälarbanans utbyggnad är därför en av våra viktigaste frågor, säger Anders Teljebäck (S) kommunstyrelsens ordförande i Västerås.

Jenny Landernäs (M), kommunpolitiker i Hallstahammar och även ledamot i landstingsfullmäktige, instämmer kring vikten av utbyggnad av infrastruktur, men betonar att det inte enbart är väg och järnväg som behövs.

– Det går inte att lösa allt med kollektivtrafik. Digital infrastruktur är oerhört viktigt, att det finns bredband så man ska kunna arbeta där man vill, Jenny Landernäs (M) Hallstahammar kommun.

Lyssna på samtalet mellan Anders och Jenny där vi samtalar om Mälarbanan, vikten av matchning på arbetsmarknaden samt behovet av digital infrastruktur.

Podden ges ut inför Mälartinget och kommer att bestå av sju stycken avsnitt med röster från olika delar av regionen. Detta avsnitt är det femte i ordningen.

I tidigare avsnitt hittar du: Varför flyttar folk egentligen?– Mälardalsrådets ordförande Christer G Wennerholm och nationalekonomen Charlotta Mellander. Framtid, byggande och jämlik vård– Marlene Burwick (S) Uppsala kommun och Johan Örjes (C), Landstinget i Uppsala län. Urbaniseringspodden spelar in i huvudstaden! Khashayar Farmanbar (S), Nacka kommun och Marie Ljungberg Schött (M) Stockholms läns landsting. Örebro – hjärtat av SverigeLena Baastad (S) Örebro, och Bo Rudolfsson (KD), Laxå. Och Riv barriärerna! Då vi spelade in i Sörmland med Jimmy Jansson (S), Eskilstuna; och Ursula Falkringe (M) Strängnäs.

Intervjuar gör Mohamed el Abed, podcastproffs och även en av våra två moderatorer på Mälartinget.