Skjutsgruppen blir Årets Mälardarling!

Skjutsgruppen blir Årets Mälardarling!

Skjutsgruppen har genom sitt arbete skapat ett miljövänligt alternativ till bilresande för människor i Stockholm-Mälarregionen och är ett gott exempel på nya former att organisera transporter för att minska klimatpåverkan. Initiativet premieras i dag genom utmärkelsen Årets Mälardarling, som delas ut av Mälardalsrådet.

Årets Mälardarling är ett pris som delas ut till en eller flera personer som på något sätt bidragit till att utveckla Stockholm-Mälarregionen. I år har vi dessutom haft temat hållbar mobilitet, vilket inneburit att vinnaren ska ha bidragit till en hållbar utveckling av storstadsregionen.

Skjutsgruppen är en ideell samåkningsrörelse med 40  000 användare som deltar via hemsidan skjutsgruppen.se och sociala medier. Bilar är ett vanligt samåkningssätt, men det kan även vara andra fordon, som till exempel buss och båt. Rörelsen har det senaste året samarbetat med flertalet kommuner och har med Länsstyrelsen i Örebro släppt en samåkningstjänst som är gratis att använda för byar, kommuner, län och evenemang med mera. Skjutsgruppen grundades av Mattias Jägerskog från Örebro och drivs av Skjutsgruppen ideell förening.

- Det är jätteroligt att Mälardalsrådet uppmärksammar vår ideella rörelse. Det här är ett pris för alla de människor i Mälardalsregionen som varje vecka väljer att dela sina fordon och resor. Tillsammans så utgör vi rörelsen, och precis som när vi delar fordon - så delar vi tillsammans på priset. Nu ser vi fram emot att hjälpa ännu fler byar, samhällen och sammanhang med samåkning, säger Mattias Jägerskog.

Juryn för Årets Mälardarling har bestått av Christer G. Wennerholm, ordförande i Mälardalsrådet, Anders Lönn, generalsekreterare Mälardalsrådet, samt två experter kopplade till årets tema hållbar mobilitet Lena Smidfelt Rosqvist, forskningschef Trivector, samt Johanna Stål, chefredaktör Camino magasin.

Juryns motivering:

”Skjutsgruppen är ett ungt och framgångsrikt initiativ som använder sig av sociala medier för att främja samåkning och mer miljövänligt resande. De förespråkar ett effektivare sätt att använda bilen genom att resa tillsammans och har gjort en imponerande bedrift genom att ha skapat en gemenskap utanför det kommersiella som har fått 40 000 anhängare! Skjutsgruppen möjliggör ett gemensamt och mer hållbart resande för människor i hela Stockholm-Mälarregionen och är ett gott exempel på nya former att organisera transporter för att minska klimatpåverkan.”

FAKTA: Årets Mälardarling

• Delas ut till en person eller organisation som på ett eller annat sätt bidragit till att utveckla Stockholm-Mälarregionen.
  • Priset utses av en jury tillsatt av Mälardalsrådet
  • Juryn består av Mälardalsrådets ordförande Christer G Wennerholm, Mälardalsrådets generalsekreterare Anders Lönn samt experter inom årets tema
BILD: Mattias Jägerskog, foto av Martin Henningsson.