Streetdance över gränserna för Årets Mälardarling: "Allt som är hip händer inte i Stockholm"

Breaking, popping och hip-hop, både i storstan och ute på landet. Så jobbar streetdance-föreningen Streetstar, som i dag utsågs till Årets Mälardarling i samband med Mälartinget 2012.

Priset mottogs vid lunchtid i dag på Stockholm Waterfront av Martin Ferretti, Joachim Hövel, Oskar Pitré och Maria Wallin från Streetstar.

– Det är jättekul att få uppskattning för det vi gör. Dessutom känns det bra att visa att vår förening och streetdance-kulturen inte är en dansfluga, utan en seriös verksamhet, säger Martin Ferretti, en av initiativtagarna till Streetstar som själv har dansat streetdance i 20 år.

Martin Ferretti startade Streetstar år 2005 i samband med uttagningen till en internationell streetdance-tävling. Sedan dess har föreningen vuxit och fokuserar idag främst på sin årliga festival, Streetstar Festival, som lockar cirka 700 dansare från ett tjugotal länder i Europa. Sommartid arrangerar man också Norra Europas största streetdance-läger med totalt 500 deltagare på Åsa Folkhögskola i Sköldinge utanför Katrineholm i Sörmland. Att sommarlägren hamnade i lilla Sköldinge mellan Katrineholm och Flen var inte enbart en slump.

– Vi har alltid tänkt utanför länsgränserna i all vår verksamhet. Vi riktar oss till ungdomar i hela Mälardalen, men också i hela Sverige och Skandinavien. Därför var det naturligt för oss att placera våra läger utanför Stockholm. Jag tror att lägret är så uppskattat för att det är mer än ett danskollo, vi ger också deltagarna en inblick i hela danskulturen.

– Streetstar är ett lysande exempel på den internationella öppenhet som Stockholm-Mälarregionen vill stå för och som går över länsgränserna, säger Mälardalsrådets generalsekreterare Anna Lundgren, som tillsammans med Trafik i Mälardalens VD Jan Kyrk utgör juryn för Årets Mälardarling.

Juryns motivering:
”Årets Mälardarling 2012 aktiverar unga kreatörer, gör Mälardalens gator till dansgolv och suddar ut länsgränser. Med stora festivaler i huvudstaden och sommarläger på landsbygden, inspirerar Streetstar talanger att ta tunnelbanan till studion, tåget till Sörmland och regionbussen till folkhögskolan, för att dansa och utvecklas tillsammans.”

Årets Mälardarling

• Delas ut till en person eller organisation som på ett eller annat sätt bidragit till att utveckla Stockholm-Mälarregionen.
  • Är ett samarbete mellan Mälardalsrådet och Trafik i Mälardalen.
  • Vem som helst kan nominera sin kandidat via www.tim.se/malardarling eller malardarling@tim.se.
  • Juryn består av Mälardalsrådets generalsekreterare Anna Lundgren och TiMs VD Jan Kyrk.

Bildtext, från vänster:
Jan Kyrk, Anna Lundgren, Joachim Hövel, Martin Ferretti, Maria Wallin och Oskar Pitré

Kontaktinformation, pristagare:
www.streetstar.se - Martin Ferretti 0705-37 40 33, martin@streetstar.se

För mer information om utmärkelsen Årets Mälardarling, kontakta:
Klas Bringert, koordinator Trafik i Mälardalen, 0702-27 90 18, klas@tim.se
Ulrica Engström, kommunikationsansvarig Mälardalsrådet, 0733-61 86 16, ulrica.engstrom@malardalsradet.se

Mälardalsrådet är en samverkansorganisation för 56 kommuner och fem landsting i Stockholm-Mälarregionen. Vi stärker regionens internationella konkurrens- och attraktionskraft genom att driva processer inom infrastruktur och transporter, kunskaps- och kompetensförsörjning och internationell benchmarking. Mälardalsrådet utgör också en dynamisk mötesplats för politik, näringsliv och akademi i Stockholm-Mälarregionen.

Trafik i Mälardalen (TiM) drivs i samverkan mellan SJ och länstrafikbolagen i Stockholm-Mälarregionen. Tillsammans vill vi göra livet enklare för alla människor som reser kollektivt i regionen. Vi samverkar kring bland annat biljetter, priser och tidtabeller för att uppnå vår vision om gränslösa resor. Vårt mål är att du som resenär inte ska märka av några administrativa gränser mellan oss som trafikoperatörer.