Mälarenergi investerar 2,4 miljarder i ny produktionsanläggning

Vid dagens styrelsemöte för Mälarenergi AB togs beslut om att investera i en ny förgasningsanläggning vid Kraftvärmeverket i Västerås. Investeringen beräknas uppgå till 2,4 miljarder kronor, varav 500 miljoner i befintlig anläggning. En förutsättning för investeringen är att alla tillstånd erhålls och att ägarna, Västerås stad, ger klartecken. Vid mötet fastställdes även bokslutet för 2008. Resultatet var mycket bra och uppgick till 222 miljoner efter finansnettot.

Mälarenergis investeringar för 2008 uppgick till 549 miljoner vilket var rekord i koncernens historia. Detta överträffas dock troligen redan 2009 då koncernen budgeterar för investeringar i storleksordningen 640 miljoner kronor. 2008 års resultat ger förutsättningar för en fortsatt hög investeringstakt även i framtiden. Resultatet uppgick till 222 miljoner kronor efter finansnetto vilket överträffade det budgeterade resultatet med 69 miljoner kronor.

Styrelsemötets huvudpunkt var dock det historiska beslutet om att investera i en förgasningsanläggning för avfallsbränsle vid Kraftvärmeverket i Västerås. Syftet med utbyggnaden är att förnya anläggningen samt att bli kvitt den resterande mängd kol som används vid anläggningen. Det huvudsakliga bränslet i den nya anläggningen kommer att vara utsorterat bygg- och industriavfall. Denna anläggning kommer att kompletteras av den befintliga biobränsleanläggningen.

- En god och balanserad ekonomi är en förutsättning för Mälarenergis fortsatta investeringar i anläggningar och ledningsnät säger Christer Malm, styrelsens ordförande i Mälarenergi AB. Dagens beslut om investeringar i storleksordningen 2,4 miljarder gör detta än mer tydligt. Investeringen ger en bra flexibilitet i framtida val av bränslen. Något som är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att hålla ett lågt fjärrvärmepris till våra kunder, detta även efter det att vi avvecklat kolet.

- Nu går vi vidare i processen med förgasningsanläggningen. Vi hoppas att vi så snart som möjligt ska kunna få nödvändiga tillstånd så att bygget kan starta under nästkommande år. Det känns extra bra att få klartecken till att ersätta kolet till förmån för avfallsbränsle och biobränsle. Genom denna förnyelse kommer Mälarenergis utsläpp av koldioxid från förbränning av kol och torv att minska med omkring 380000 ton uppger Kenneth Jönsson, vd Mälarenergi AB.

Mälarenergi AB
Styrelsens ordförande, Christer Malm