10 otroliga fakta om mat från våra hav inför Världshavsdagen

1. "Superhavsmat" är fullpackad med näringsämnen

Sjömat är full av viktiga näringsämnen som zink, järn, vitaminer A och B12 samt omega-3-fettsyror, som alla är essentiella för människors hälsa. Fet fisk som lax och sardiner innehåller mer viktiga näringsämnen per viktenhet än nötter, spannmål, kött, gröna bladgrönsaker eller frön.

Forskning har visat att när dessa näringsämnen konsumeras i form av sjömat tas de upp och används bättre av kroppen jämfört med näringsämnen från grönsaker och kosttillskott.

2. Vilda sjömatsprodukter är ett miljövänligt alternativ

Fiske har en lägre miljöpåverkan än djuruppfödning på land eftersom det kräver mycket lite mark eller färskvatten och inte behöver foder eller gödselmedel.

3. Att äta fisk istället för kött kan bidra till att minska koldioxidutsläppen

Att äta vilt fångad sjömat leder till mindre än en tiondel av den mängd koldioxid som är förknippad med rött kött. Det har också en lägre koldioxidavtryck än ost eller kyckling. Viss havsmat, inklusive små fiskar som sill och sardiner, har lägre koldioxidutsläpp än ris och majs, samtidigt som de är några av de mest näringsrika fiskarna att äta.

4. Det finns tusentals olika typer av havsmat att prova på

Det finns över 2 200 arter av vilt fångad sjömat och 600 odlade arter, men de flesta av oss äter bara regelbundet ett litet antal olika fiskar. I Storbritannien utgör de 5 vanligaste arterna 80% av den sjömat vi äter.

5. Människor har ätit fisk i nästan 2 miljoner år

De tidigaste tydliga bevisen på att tidiga människor åt vattenlevande djur går tillbaka 1,95 miljoner år i Kenya. Det var runt den tiden som människor med större hjärnor började utvecklas.

6. Det handlar inte bara om mat - miljontals människor förlitar sig på fiske som en livsstil

Globalt förlitar sig 600 miljoner människor på sjömat för sysselsättning. Och det är inte bara fiskare - mer än hälften av dem som arbetar inom havsmatsektorn är kvinnor. Fiske är också djupt rotat i kulturen hos många kustsamhällen.

7. Den brittiska regeringen rekommenderar att man äter mer fisk

För närvarande äter den brittiska allmänheten inte tillräckligt med fisk och sjömat. Data från en YouGov-undersökning bland brittiska konsumenter som genomfördes av MSC i september 2022 visar att endast 18% följer regeringens rekommendation att äta sjömat minst två gånger i veckan.

8. Genom att fiska hållbart kan vi faktiskt fånga mer!

Genom att ta hand om haven och bara fiska det som det kan erbjuda kan vi faktiskt fånga mer fisk. Att stoppa överfiske kan öka den globala årliga produktionen av sjömat med 16 miljoner ton - tillräckligt för att möta proteinbehoven hos ytterligare 72 miljoner människor per år.

9. Genom att välja att bara äta hållbar havsmat hjälper du till att säkerställa att även dina barn och barnbarn får njuta av fisk

Genom att köpa fisk och skaldjur med MSC:s miljömärke eller den gröna ASC-mörkningen på odlad fisk stöder du ansvarsfulla fiskare och bidrar till att säkerställa att haven är fyllda av liv och läcker sjömat för kommande generationer att njuta av.

10. Aldrig har det sålts så mycket MSC-märkt tonfisk i svenska butiker som nu!

MSC-märkt tonfisk står för 61 % av den totala försäljningen av konserverad tonfisk inom svensk dagligvaruhandel 2022, året innan var endast 36 % av motsvarande försäljning MSC-märkt. Totalt sett har försäljningen av konserverad tonfisk ökat med 12% sedan 2021. I juni 2019 stod försäljningen av MSC-märkt konserverad tonfisk endast för 29 % av det totala segmentet tonfiskkonserver i detaljhandeln.

Torsdagen den 8 juni 2023 markerar FN:s 15:e Världshavsdag, skapad för att fira våra världens gemensamma hav och vår personliga koppling till havet.

För att fira denna viktiga dag uppmanar Marine Stewardship Council (MSC) alla att ge ett löfte till havet.