Dramatik och skratt på vårens sista Psykologisk Salong i #Umeå

Dramatik och skratt på vårens sista Psykologisk Salong i #Umeå

Cirka 160 personer hade sökt sig till Pub Freja i Umeå Folkets Hus den 3 maj för att besöka vårens sista Psykologiska Salong arrangerad av Institutionen för psykologi vid Umeå universitet. Psykologisk Salong är ett initiativ för att skapa en samlingspunkt, där psykologin under lättsamma former presenteras och diskuteras.

Denna vårens sista salong bjöd inledningsvis på dramatik, då den första gästen, Professorn och musikforskaren Guy Madison ramlade med sin cykel och bröt nyckelbenet på väg till Salongen. Det gjorde att schemat fick ändras i avvaktan på att Madison eventuellt skulle orka och hinna ner från akutmottagningen vid Norrlands Universitetssjukhus. Istället fick Mattias Elg från Elg & Catenacci inleda och beskrev utvecklingen av användandet av testverktyg inom arbetslivet. Det kanske mest tydliga är att användandet av test sker tidiagre i processen, vilket Elg tycker är bra:

-Det skapar rättvisa, då man inte utgår från personens namn, kön eller bakgrund. Det viktiga blir vad personen faktiskt kan och det tjänar alla på , särer Mattias Elg.

Kvällens andra gäst Agneta Sandström, som pratade om stress och utmattningstillstånd, var den som drog ner flests krattsalvor med sina synpunkter om hur användbart Mindfulness och "Balans i livet" egentligen är. Hon konstaterade att mindfulness idag verkar vara lösningen på de mesta, men att "man kan inte lösa alla jordens jävla problem med mindfulness".

Mest imonerad var dock publiken av Guy Madison, som trots ett brutet nyckelben och rejält smärtpåverkad tog sig till Salongen och beskrev sin forskning kring psykologi och musik. Att han valde att komma till Salongen trots olyckan förklarade han genom att referera till sin bakgrund som musiker:

-Man ställer aldrig in en spelning!

___________________________________________________

Psykologisk Slaong återkommer till hösten vid 3 tillfällen, den 4 oktober, den 1 november och den 6 december.

-Det är jättekul att kunna fortsätta med Psykologisk Salong även i höst. Vi siktar på att detta skall bli ett arrangemang som lever vidare länge, säger Mattias Lundberg, initiativtagare och värd för Psykologisk Salong

___________________________________________________