HÖSTPREMIÄR FÖR ROCK´N ROLL-FORSKNING! #rockforsk #forskning #psykologi

HÖSTPREMIÄR FÖR ROCK´N ROLL-FORSKNING! #rockforsk #forskning #psykologi

Vecka 36 är det höstpremiär för vetenskapspodden Rock´n Roll-forskning av och med Mattias Lundberg och Stefan Söderfjäll.

Rock´n Roll-forskning startade våren 2013 och har snabbt blivit populärt hos många:

-"Ja, det är otroligt roligt och lite förvånande hur mycket positivt gensvar vi fått, både från enskilda tittare och olika institutioner och media", säger initiativtagaren Mattias Lundberg

Podden har som syfte att snabbt, kortfattat och enkelt beskriva innehållet i en vetenskaplig artikel. Dessutom har Söderfjäll och Lundberg avslöjat en vetenskaplig myt i varje avsnitt. Inför kommande höst byts just myterna ut mot en ny programpunkt, vetenskapliga begrepp:

-"Ja, nu kommer vi i stället att förklara begrepp som används inom forskningen och vetenskapen och som är obegripliga för den som inte jobbar med vetenskap. Vad betyder det egentligen när man säger att en förändring i en opinionsmätning är statistiskt säkerställd? Det ska vi svara på", säger Stefan Söderfjäll.

Namnet Rock´n Roll-forskning kommer från att Lundberg och Söderfjäll vill att forskning ska vara enkel, kul och rak, men det finns även en annan koppling till namnet i själva podden. I varje avsnitt delar hårdrocksfantasten och chefredaktören på Arbetarbladet i Gävle, Daniel Nordström, med sig av sina bästa metaltips:

-"Mattias Lundberg och Stefan Söderfjäll är två mycket kloka män och dessutom goda vänner. Det enda de egentligen saknar är en gnutta metal. Där kan jag bidra och det är en ära att få göra det i detta sammanhang", säger Daniel Nordström.

_________________________________________________

Se tidigare avsnitt av Rock´n Roll-forskning HÄR

För mer information, kontakta Mattias Lundberg, 070-3154078, mattias@aplato.se

_________________________________________________

Mattias lundberg är Leg, Psykolog, Docent i Psykologi vid Umeå Universitet. Mattias är författare till bland andra: Jäkla Människa - en handbok i hur man hanterar jobbiga människor på arbetet & 13 typer av par - och vad de säger till psykologen samt initiativtagare till Psykologisk Salong

Stefan Söderfjäll är Leg. psykolog och har en doktorsexamen i psykologi och är en av Ledarskapscentrums grundare. Stefan arbetar främst med forskning och utveckling inom organisation, grupp och ledarskap. Han är även författare till boken Ledarskapets 5 utmaningar.