Mobilens närvaro skapar distans

Senaste artiklen på Motivation.se av Anneli Godman, expert Hjärna, stress och prestation
"Det viktiga är att vi är medvetna om vad vi gör och vad som styr oss. Och att vi inser att en personlig relation behöver vår medvetna närvaro för att blomstra".

Vi ska inte tro att mobilen är en neutral teknisk pryl. Den påverkar oss, mer än vi anar! Det kan vara bra att känna till att den både kan hjälpa och stjälpa relationer. Det mest uppenbara och fördelaktiga är väl att det blivit lättare att snabbt och lätt höra av sig till människor vi vill kommunicera med. Och lika lätt är det att inte släppa fram de vi inte vill kommunicera med. Förutsatt att vi förmår välja. Men det som många förmodligen inte känner till är att den fysiska närvaron av en mobiltelefon påverkar oss och hur vi relaterar till andra.

Det eminenta nyhetsbrevet Holone, som skriver om neurovetenskaplig forskning, uppmärksammade detta i nr 3/2012, under rubriken Mobilfritt tack!

Artikeln handlar om en studie där människor fått kommunicera två och två med och utan en mobil synlig i rummet där de satt.

Resultatet av studierna visade tydigt att blotta närvaron av en mobiltelefon hämmade upplevd tillit och empati. Mobilen användes inte och låg inte ens i personernas direkta närhet utan i periferin. Personerna i testet fick prata om ytliga kontra mer intima ämnen och störningen var större, ju personligare ämnet var. När man bytte ut mobilen mot en bok upplevdes mer närhet och tillit. (Studien utfördes av Andrew K. Przybylski och Netta Weinstein vid University of Essex.)

Detta är väl värt att medvetandegöra och reflektera kring. Utifrån de kunskaper jag skaffat mig om hjärnan tänker jag att mobiltelefonen fortfarande är ny för hjärnan och vi vet att allt nytt primärt är ett hot. Kanske håller vi fortfarande på att vänja oss vid all den nya tekniken? Det har ju gått väldigt snabbt från inga mobiler till mobiler överallt, i alla sammanhang. Våra hjärnor kanske uppfattar dem som ett hot mot anknytningen, ett av de vardagshot jag skrivit om som kan dra igång starka  primitiva känslor kopplade till kamp och flykt. Inte så konstigt, vem vill konkurrera med en maskin?

Läs hela artikeln på Motivation.se

• hjärnan i utveckling