”Alkobommarna är här för att stanna”

Tillsammans skriver idag infrastrukturministern och trafikutskottets ordförande att de vill ha en permanent lösning för alkobommar.
– En stor framgång för MHF:s satsning på alkobommar, säger Göran Sydhage, vd MHF.

Anna Johansson, infrastrukturminister, och Karin Svensson Smith, ordförande Trafikutskottet, skriver idag på Svenska Dagbladets debattsida att alkobommarna är här för att stanna:

”Efter de framgångsrika försöken i Stockholm och Göteborg vill regeringen se över möjligheten till en mer permanent lösning för alkobommar i strategiskt utvalda hamnar. Regeringen kommer därför att ge Trafikverket i uppdrag att analysera vilka hamnar som kan vara aktuella för att installera permanenta alkobommar, utifrån parametrar såsom nytta, effekt och trafikvolymer.”

Uttalandet är en stor framgång för MHF:s arbete för att alkobommar ska finnas i alla hamnar.

– MHF satte alkobommar i Göteborg och Stockholm för att undersöka möjligheterna med automatiska nykterhetskontroller. Resultatet blev en radikal minskning av rattfylleri. Vi gläder oss åt att alkobommar nu kommer användas brett för att rädda liv, säger Göran Sydhage, vd MHF.

MHF har varit projektägare vid de två försöken och tillhandahållit systemet för automatiska nykterhetskontroller. Polisen, Kustbevakningen och Tullen har turats om att omhänderta de som stoppats med för hög promille.