Kom ihåg att du är dina kollegors arbetsmiljö

Kom ihåg att du är dina kollegors arbetsmiljö

Det är mörkt och regnigt ute och hösten har gjort entré precis som vanligt under oktober. Corona-viruset verkar inte släppa greppet om vårt avlånga land riktigt än och framtiden känns i dagsläget ganska oviss. Det finns medarbetare som måste arbeta hemifrån och vantrivs, och det finns de som inte kan jobba hemma och inte önskar annat än att de skulle kunna göra det. Hur vi än ser på hemarbete och vilka förutsättningar vi har för det, så kommer det alltid finnas delade meningar kring det.

Jag läste nyligen att den psykiska ohälsan på arbetsplatser runt om i Sverige har ökat sen i våras och än finns det ingen nedgång i sikte. Enligt Previa är hemarbete med utebliven social gemenskap, men också en tuff arbetssituation inom vissa sektorer exempelvis vården, bidragande orsaker.

Jag tänker att uttrycket ”vi är varandras arbetsmiljö” blir högst relevant när vi befinner oss i en situation som ingen egentligen önskat. Vi behöver bli påminda om att vi påverkar varandra mer än vi tror genom hur vi beter oss, eller vad vi säger och inte. Vi behöver också hålla ihop och hjälpas åt att skapa en god arbetsmiljö för varandra, speciellt i dessa tider.

Här kommer några reflektioner kring hur jag tror att du kan bidra till en positiv arbetsmiljö för dina kollegor:

• Bli bättre på att ge positiv feedback. Jag läste någonstans att hälften av allt beröm du får under ditt liv får du innan du fyller 3 år. Kan det stämma? Oerhört sorgligt i så fall! Jag är övertygad om att du har kollegor omkring dig som du tycker gör ett bra jobb. Berätta det för dem!
  • Var konstruktiv inte gnällig. Jag tror att de flesta av oss någon gång haft en kollega som du alltid uppfattat som gnällig, en som alltid säger tvärtemot, utan att egentligen ha ett bättre förslag på lösning i frågan. På Mimer säger vi att vi inte ska sprida neg-virus. Försök vara konstruktiv och inte gnällig. Gnäll skapar bara en negativ stämning, vilket inte tillför något för någon, medan konstruktiv kritik kan få en arbetsgrupp att bli mer kreativ och nytänkande.
  • Ring upp en kollega för en fikapaus. Har du en kollega du saknar och inte träffat på länge? Ring upp på Teams, Zoom, Skype, eller vilket program du än använder. Prata lite strunt om TV-serier, det regniga vädret eller drömmar ni har när pandemin är över. Det kommer garanterat ge lite energi att fortsätta arbetet efteråt. Vi behöver inte sluta umgås, vi behöver bara göra det på lite annat sätt en tid framöver.

I boken ”En värdefull medarbetare” av Mia Hultman läste jag en reflektionsfråga för något år sen som etsat sig fast i minnet. Det var ”Vad säger dina kollegor om dig när du inte är där?” följt av ”Vad vill du att de ska säga när du inte är där?”. Jag tänker på det ibland när jag inte har mina mest positiva stunder. För visst har vi alla stunder när vi blir lite irriterade eller tappar motivationen? Jag vill att mina kollegor ska uppfatta mig som en positiv person som sprider mycket glädje och får andra att trivas på jobbet. En som bryr mig om mina kollegor och som är ganska klok.

Har du funderat över vad du vill att dina kollegor ska säga om dig när du inte är där? Gör gärna det.

/Magdalena Fager Lindgren, HR-utvecklare på Mimer.