Magdalena Fager Lindgren och Wivecka Ljungh, Mimer.

Koppla av och koppla på

Hela året har vi pratat om att hålla i och hålla ut och under hösten har det handlat om att inte ställa in utan ställa om. Så nu vill vi uppmana till att koppla av och koppla på!

För vårt företag, precis som för många andra, har 2020 varit oerhört intensivt och väldigt annorlunda. På Mimer har vi firat att företaget funnits i 100 år, och vi siktar nu mot 100 år till. Sedan 2012 har vi haft visionen att bli Sveriges bästa bostadsföretag 2020, och nu är vi alltså här, vi har nått slutet på vårt visions-år. Vi har haft fyra övergripande mål som vi kämpat för sedan 2015 och som i år skulle nås; nöjdaste kunderna i Sverige, de mest engagerade medarbetarna, att få motta Utmärkelsen Svensk Kvalitet och en kraftigt ökad lönsamhet. Otroligt högt uppsatta mål som ni märker.

Vi har under början av 2020 flyttat till ett nytt gemensamt aktivitetsbaserat kontor efter flera års planering och vi skulle äntligen få bli ett Mimer. Så i mars kom pandemin och alla planer omkullkastades. Det blev snarare mer distans till våra kollegor än någonsin innan, med hemarbete och tillfälliga kontor. Vi minns hur krisledningen i början träffades minst en gång varje dag, hur vi snabbt mobiliserade oss på alla sätt för att göra det bästa av de nya förutsättningarna. Och visst sa vi håll i och håll ut, men aldrig någonsin trodde vi det skulle hålla på hela året, och en bra bit in på nästa vad det verkar.

Till sommaren beslutade vi oss för att sluta ställa in och ställa om istället. Ett exempel var när 17 nyanställda, som del av sin introduktion, skulle åka minibuss för att se vårt fastighetsbestånd i Västerås. Turen ställdes om för att köras med el-cyklar istället. Det blev en succé i strålande höstsol och med många skratt. El-cykelturen kommer fortsätta med även kommande år.

Resultatet av flera års fokusering på att leva företagets värderingar, ett gott samarbete och en stark förändringsvilja sattes på prov under det här märkliga året. Nu när 2020 lider mot sitt slut kan vi bara säga att det höll, vi klarade det.

Vi fick Utmärkelsen Svensk Kvalitet, vi har ökat våra intäkter och minskat våra kostnader genom fokusering och engagemang av medarbetarna, vi har höga kundresultat och enligt senaste medarbetarenkäten så har vi högre andel engagerade medarbetare än någonsin, just detta år. Vi har precis lanserat en stolthetsblogg internt fylld med berättelser om allt fantastiskt som hänt under året. Stolthet är viktigt och vi får inte glömma bort allt bra vi gjort, när pandemin annars dominerar nyhetsflödet. Vi har också skrivit en bok om våra engagerade medarbetare och strategierna dit.

Nu vill vi att alla våra 162 medarbetare ska få koppla av. Få njuta och återhämta krafterna, umgås med sina familjer och bara vara. Vikten av att koppla av är tydlig i vår krävande tid där stress och utbrändhet breder ut sig. Att fortsätta mentalt att vara på jobbet, trots att man är ledig är ett tecken på att man är i riskzonen. Vi jobbar aktivt med att våra medarbetare ska ha balans i sina liv, vi erbjuder bland annat mindfulnesspass varje vecka och bra friskvårdsförmåner. Dessutom tror vi att innovation och nytänkande underlättas av att vila. Som man sa förr i tiden, låt mig sova på saken. Mycket händer när vi vilar och slappnar av.

Vi tror också att det är viktigt att efter julledigheten koppla på jobbet igen. En studie från från 2019 från Portland State University visar att medarbetare som kan konsten att återanknyta till jobbet efter ledighet är mer engagerade och motiverade i sitt arbete. I studien medverkade 151 deltagare från en rad olika yrkesgrupper och branscher. Enligt studien kan man återanknyta till jobbet genom att planera och mentalt se den arbetsdag man har framför sig. Studien visade att medarbetare som kan konsten att återanknyta till jobbet är mer nöjda med sitt arbete, presterar bättre och är också mer benägna att hjälpa till med extra arbetsuppgifter när deras vanliga är avklarade.

Forskarna menar att arbetsgivare och ledare bör skapa förutsättningar för medarbetare att återanknyta till jobbet, genom att främja rutiner som underlättar övergången från fritid till arbete. För personer som jobbar hemifrån kan övergången från fritid till jobb vara en extra stor utmaning, eftersom ”ritualen” att åka hemifrån och kliva in på kontoret saknas. Här har man själv ett stort ansvar, och det kan vara mentalt viktigt att exempelvis göra sig i ordning och klä på sig ”vanliga” jobbkläder trots att man jobbar hemifrån. Det kan även vara bra att ha en särskild plats i hemmet där man arbetar, så att det blir tydligt när man är ”på jobbet”, och att ta en promenad runt kvarteret innan och efter jobbet så det blir påtagligt när man går till och från jobbet.

I dagens arbetsliv är det kanske svårare än någonsin att koppla av och koppla på arbetet, och klara av övergångarna fram och tillbaka mellan jobb och fritid. Just därför är det viktigt att lära sig hantera övergången – i båda riktningarna.

Vi vill önska er som läser våra krönikor en riktigt avkopplande God Jul och ett riktigt Gott Nytt År med massor av framtidstro.

Håll i – Håll ut. Ställ inte in – Ställ om.  Koppla av – Koppla på.

Vi önskar dig en god jul och ett gott nytt år!

/Magdalena Fager Lindgren, HR-utvecklare & Wivecka Ljungh, HR- och kvalitetschef. Mimer.