Expedition Lokalt Mjöd - Höganäs

Att besöka Skåne och se bar mark åt alla håll, så här i slutet av en lång, hård vinter var en skön förändring. Höganäs bjöd expeditionen på honung från två olika biodlare och 200 liter pressad päronmust att göra mjöd på.

Bussen stod längs en smal väg ute bland öppna fält, gamla lantgårdar och växthusplantage, men ändå bara ett stenkast ifrån centrala Höganäs. Det var här som biodlaren Lars Rosenquist har sitt slungrum. Ett utrymme som han hade tillgång till i utbyte mot att utföra arbete åt markägaren, en gammal grisbonde, som numera odlar blomväxter i växthus.

Vi gjorde två mjöd på Lars Rosenquists honung, som var en blandning av all honung han slungat under 2010. Den ena hlav-söt och den andra bara snäppet torrare, men som förutom honungen och vattnet även fick ett tillskott på 200L nypressad päronmust.

Till den sista satsen mjöd så erbjöd Lars oss honung från närliggande stor-biodlare Carl Georg Lie. Carl Georgs honung hade lite kryddiga inslag som vi tror kan bero på ett visst inslag av ljung. Denna honung gjorde vi ett halv-torrt mjöd på.

Under vår vistelse märktes det tydligt av att intresset för lokalproducerat är oerhört stort i Skåne, och det kommer därför bli många fler gånger som vi tar oss hit ner. De tre mjöden vi gjort i Höganäs kommer troligtvis att finnas tillgängliga i Systembolagen i Höganäs och Ängelholm i början av Oktober.