85 procent nöjda med SL

85 procent nöjda med SL

En rekordhög kundnöjdhet. Det uppvisar den kundnöjdhetsundersökning som nu återupptagits av SL och genomförts för första gången sedan pandemin inleddes. Totalt 85 procent av resenärerna anger man är nöjda med kollektivtrafiken i Stockholms län. Detta i en undersökning som nu sammanställts och som genomfördes i november, strax innan regeringen införde nya rekommendationer.

⁃Ett styrkebevis i en tuff tid. Stockholmarna litar på sin kollektivtrafik och är nöjda med SL. Det är det bästa betyg vi kan få och är ett kvitto på att alla insatser som gjorts av medarbetarna gett resultat. Att svart på vitt nå historiskt hög kundnöjdhet i en av det svenska samhällets största kriser i modern tid är stort, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

⁃Vi har inte bara kunnat se hur SL kunnat hålla öppet, när övriga samhället stängt ner. Vi har sett trafiken rulla med ökad kraft och det när kollektivtrafiken i vår omvärld inte mäktat med uppgiften. Det har kostat i både mänsklig ansträngning och i pengar. Att resenärerna sett och uppskattar uppoffringen gör mig stolt, säger Kristoffer Tamsons (M).

Nöjdheten hos resenärerna i november 2021 uppgår till 85 procent.

Det är den första mätningen av kundnöjdhet sedan mars 2020 då resultatet uppgick till 83 procent.

I november 2019 var den uppmätta kundnöjdheten 81 procent.

Regionfullmäktiges mål för SL-trafiken är en kundnöjdhet om 78 procent.

Undersökningen görs via enkäter där cirka 13.000 resenärer svarar varje månad.

SL står för över hälften av Sveriges kollektivtrafik, såväl sett till utbud som antal resenärer.