Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Fritt fram för kameror i SL-trafiken

I dag fattade riksdagen beslut om att undanta kollektivtrafiken för tillståndskrav för kamerabevakning. - Äntligen, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

- Det finns egentligen bara en sak att säga: Äntligen! Trägen vinner. En ny och moderniserad lag för kamerabevakning i kollektivtrafiken är efterlängtad, efterfrågad och efterlyst. Att riksdagen nu fattat beslut i frågan känns fantastiskt bra, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

- När jag väckte frågan för fem år sedan kändes det som att stå ensam och ropa i öknen. Det har tagit tid att nå dit vi är i dag, men det gick. Dagens beslut är en seger för tryggheten och brottsbekämpningen, inte bara i kollektivtrafiken, utan i hela samhället. fortsätter Tamsons.

I dag, den 10 juni, fattade riksdagen beslut om att kravet på tillstånd för kameraövervakning ska tas bort på vissa platser. Syftet är att det ska bli enklare att använda kameraövervakning som ett verktyg för bland annat brottsbekämpning. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

De platser där tillstånd inte ska behövas är:

* i kollektivtrafiken, på flygplatser och vid bevakning av vissa spårområden, om syftet med kameraövervakningen är att bekämpa brott, förhindra olyckor eller upprätthålla ordningen

* på apotek, om syftet är att bekämpa brott.

Lagändringen börjar gälla den 1 augusti 2020.