Historisk cykelsatsning - Sju trampbussar till SL

Historisk cykelsatsning - Sju trampbussar till SL

Höga drivmedelspriser och en framkomlighet som behöver bli bättre innebär att SL måste tänka nytt. Nu genomför SL en historisk cykelsatsning och investerar i sju trampbussar till SL-trafiken för kollektiva resor längs de mest trafikerade cykelstråken.

⁃ Höga bränslepriser, utmanad folkhälsa och åratal av dålig framkomlighet plågar Stockholm. Nu slår vi tre flugor i en smäll och inför trampbussar i SL-trafiken. Vi ska tillsammans trampa trafiken ur krisen, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

⁃ Trampbussarna kommer kunna trafikera cykelbanorna på samma sätt som cyklar i dag kör runt i busskörfälten. Därmed ökar framkomligheten markant och cyklarna får välbehövlig konkurrens om utrymmet på de allt fler cykelbanorna i Stockholm, säger Kristoffer Tamsons.

- Sist men inte minst ser vi till att lära av vår omvärld och inrättar en bar med fullständiga rätter på trampbussarna under särskilda tider. Det kommer att göra resan trevligare och trivsammare för resenärerna, samtidigt som varje öl och glas rött ger skönt klirr i kassan för SL, säger Kristoffer Tamsons.

Drivmedelspriserna skenar i Sverige och det innebär allt större påfrestning för kollektivtrafikmyndigheter som SL. Även framkomligheten i Stockholmsregionen behöver bli bättre. Om inte ökar risken för resenärer att uppleva både förseningar och trafikstörningar.

För att lösa utmaningarna och samtidigt bidra till ökad folkhälsa har Trafikförvaltningen (SL) fått i uppdrag att investera i ett nytt trafikslag och därmed kombinera ett växande antal cykelstråk med ett kollektivt resande i SL:s namn. Uppdraget har nu presenterats och innebär att sju trampbussar investeras i som ett nytt unikt trafikslag i SL-trafiken.

En trampbuss väger uppemot 400 kilo och tar uppemot 14 passagerare samt en förare. Ombord på fordonet kommer det att finnas möjlighet att servera alkohol med fullständiga rättigheter såväl som lättare drycker. Detta vid utvalda tider på dygnet och längs utpekade sträckor.

Trampbussarna kommer att trafikera de mest resenärstäta cykelstråken i Stockholm, såsom exempelvis Gullmarsplan till Östermalmstorg via Götgatan.

Endast utbildade förare kan sköta styret och bromsarna.