Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Klottret halverat – Seger mot kriminella

Sedan 2018 har SL tryckt tillbaka klottret i spårtrafiken med 57 procent. – En seger mot de kriminella, enligt oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons.

- Nolltoleransen mot klotter och skadegörelse i SL-trafiken har gett resultat. Senaste åren minskade klottret i kollektivtrafiken i Stockholm med 57 procent. Det är bra för tryggheten, trivseln och skattebetalarna, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd med ansvar för trafik.

- Vi ska vara stolta men inte nöjda. Halverat klotter är en seger mot de kriminella, men en seger som måste vinnas varje dag. Moderaterna vill därför stärka trygghetsarbetet ytterligare med 300 miljoner kronor. Detta möjliggör stärkt egendomsskydd av kollektivtrafikens fordon, fastigheter och anläggningar med ny modern teknik, säger Kristoffer Tamsons (M).

Storstockholms Lokaltrafik (SL) har under de senaste fem åren lyckats minska klottret i spårtrafiken med mer än hälften, motsvarande 57 procent.

Mellan 2020 och 2021 minskade saneringskostnaderna med 65 miljoner kronor. Det är saneringskostnader för klotter i spårtrafiken som i stället kan läggas på att köra kollektivtrafiken och fortsätta insatser för en tryggare resa i SL-trafiken.

I Moderaternas oppositionsbudget frigörs 300 miljoner kronor i en trygghetssatsning för mer insatser på trygghetsområdet. Det innefattar att intensifiera arbetet med stärkt egendomsskydd av kollektivtrafikens fordon, fastigheter och anläggningar med ny modern teknik.