Kristoffer Tamsons i Kista.

Kontrolloffensiv mot busslinje 179

Hot, våld och var fjärde resenär är tjuvåkare. Problemen på busslinje 179 i Järva är värre än någonsin, särskilt kopplat till hållplatsen vid Kista busstorg. Därför tas nu initiativ till en kontrolloffensiv med fler ordningsvakter, fler biljettkontroller och ökad polisiär närvaro.

- På buss 179 är mer än var fjärde resenär en tjuvåkare. Det innebär att var fjärde på bussen inte har där att göra, aktivt stjäl från vårt gemensamma och stjäl både plats och pengar från hederliga och betalande resenärer. Det vill jag bemöta med kraft, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

- Nu behöver vi få brottsligheten på reträtt. Situationen på Kista busstorg måste mötas med en nolltolerans, en offensiv av biljettkontroller, av fler närvarande ordningsvakter och anställda. Och inte minst krävs polisens deltagande, säger Kristoffer Tamsons.

Busslinje 179 avgår från Sollentuna station och kör genom västerort, till Vällingby. Under sträckan passerar bussen bland annat Kista, Rinkeby och Tensta. Och det är mellan de stationerna det brukar uppstå problem, framför allt vid påstigningen vid Kista busstorg, som ligger i anslutning till Kista galleria. Busslinje 179 avgår från Kista busstorg var femte minut under rusningstrafik.

Enligt SL har linjen fler än 5 000 påstigande resenärer just i Kista, dagligen. Under pandemin sjönk siffran till ungefär 4 500, en minskning med 10 procent, medan resandet i resten av kollektivtrafiken sjönk med 50 procent i snitt.

Kista busstorg är en hotspot för tjuvåkning, hot och våld enligt anställda inom kollektivtrafiken. Därtill har det blivit värre under och efter pandemin och enligt bussoperatören Arrivas sticker linje 179 och stoppet vid Kista busstorg ut som en av de absolut värst drabbade i hela regionen när det kommer till upplevd otrygghet och dålig arbetsmiljö för bussförare och anställda.

Drygt 27 procent av resenärerna på 179:an, som trafikerar Kista busstorg, bedöms tjuvåka ombord på busslinje 179 i Järva. Det

Tjuvåkning skapar otrygghet bland betalande resenärer och nu tas initiativ till en kontrolloffensiv med storkontroller i biljettkontrollen, med fler ordningsvakter och fler aktörer bjuds till initiativet däribland polisen.