Nu startar live-pilot med biljettläsare för mobilbiljetter i SL-trafiken

Nu startar live-pilot med biljettläsare för mobilbiljetter i SL-trafiken

Nu ska det bli enklare att resa kollektivt med hjälp av mobilen. Tidigare har den som köpt sin biljett med SL-appen endast kunnat passera via spärrkiosken. Nu kan resenärerna genom nya biljettläsare använda sina smarta telefoner för att blippa sig ombord på busslinje 2 och 3 och direkt i spärren på ett antal tunnelbanestationer. Målbilden är att under nästa år utöka systemet till hela SL:s spårtrafik, på bussarna och vid pendelbåtarna.

- Detta nya sätt att använda SL:s mobila biljetter är ett av flera projekt i arbetet med att göra det enklare och snabbare att resa. Förhoppningen är att så småningom kunna erbjuda resenärerna fler typer av biljetter i appen samtidigt som det ska bli möjligt att resa med sitt betalkort, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och ordförande i SL.

- Med nya biljettläsare för mobilbiljetter ska alla resenärer kunna passera genom alla spärrar med sin mobil. På detta sätt blir det inte bara enklare att resa utan också enklare att göra rätt för sig. Det är således också ett steg i vårt arbete med att öka SL:s intäkter samt fortsätta att bekämpa fusk och tjuvåkning som kostar hederliga betalande resenärer flera hundra miljoner kronor årligen, avslutar Kristoffer Tamsons.

Fakta

Med start 2018 ska biljettläsare för mobilbiljetter installeras i SL-trafiken. Nu startar en live-pilot där utrustning installeras på busslinje 2 och 3 samt på Kristinebergs, Abrahamsbergs och Stadshagens tunnelbanestationer. Prislappen för den fasta utrustningen beräknas landa på cirka 60 miljoner kronor. Nyttan blir bland annat att det blir enklare och går snabbare att resa samtidigt som det blir lättare att komma åt problemet med falska biljetter.

För två år sedan testades en enklare version av läsare för mobilbiljetter på ett urval bussar i länet, i ett försök som visade sig mycket positivt. Enligt busschaufförerna var cirka 30-40 procent av mobilbiljetterna ogiltiga och resenärerna ombads köpa ny biljett.

Biljettläsarna för Accesskorten samsas nu med nya läsare för mobilbiljetter. På spärrarna i tunnelbanan och till pendeltåget kommer det att finnas en blå och en grön yta att blippa kortet mot. Den blå rutan fungerar som de gamla biljettläsarna för de som har biljetten på sitt Access-kort. Den gröna rutan är till för dig som köpt biljett med SL-appen – håll mobilen över läsaren så öppnas spärren.

Moderaterna styr Stockholms läns landsting tillsammans med Centerpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna och Miljöpartiet. Vi är en blågrön majoritet som tillsammans ansvarar för bland annat sjukvården och kollektivtrafiken i Stockholmsregionen.