Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

SL i topp när kollektivtrafiken rankas

SL betraktas redan idag som världens näst bästa kollektivtrafik, enligt UITP. I Samhällsbarometern 2020 sätter nu också stockholmarna SL i topp. Kollektivtrafiken är det som stockholmarna är mest nöjda med. 8 av 10 stockholmare tycker att det finns en välfungerande kollektivtrafik. - Ett kvitto på SL:s arbete för att sätta resenärerna i centrum, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

- När 8 av 10 stockholmare anser att det finns en välfungerande kollektivtrafik i Stockholm är det ett kvitto på SL:s arbete för att sätta resenärerna i centrum. I undersökningen är den välfungerande kollektivtrafiken, som möjliggör för många att åka kollektivt, vad som rankas högst i stadens hållbarhetsarbete. Följt av att det är lätt att ta sig fram med cykel och till fots. Det visar att resenärerna delar internationella bedömares värdering av SL-trafiken som världsklass, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

- Stockholms kollektivtrafik är världsledande inom hållbarhet och det grundar sig i att vår resa har pågått länge samt att vi driver utvecklingen framåt. Att kollektivtrafiken anses välfungerande och attraktiv kanske är den bästa hållbarhetsåtgärden av alla, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Samhällsbarometern 2020 genomfördes av Kantar Sifo åt PE.

Undersökningsperioden var mellan 9 till 16 januari 2020 och drygt 4 600 svenskar svarat på 20 påståenden som beskriver en välplanerad och hållbar stad inom områdena hållbarhet, stadsplanering och stadsutveckling.

I årets upplaga av Samhällsbarometern hamnar Stockholm på plats nio bland Sveriges tolv största städer när alla parametrar slås samman över städernas hållbarhetsarbete.

Det stockholmarna är mest nöjda med kring stadens hållbarhetsarbete är den välfungerande kollektivtrafiken som möjliggör för många att åka kollektivt. Följt av att det är lätt att ta sig fram med cykel och till fots.

8 av 10 stockholmare tycker att det finns en välfungerande kollektivtrafik. Två av tre, 68 procent, på riksnivå tycker att kollektivtrafiken i deras städer fungerar väl.

Läs mer här: https://xn--samhllsbarometern2020-81b.pe.se/wp-content/themes/samhallsbarometern/assets/Samh%C3%A4llsbarometern_PE_2020.pdf