Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

SL trygghetssatsar i pendeltågstrafiken

SL växlar upp trygghetsarbetet ytterligare genom en riktad trygghetsinsats ombord på pendeltågen och vid pendeltågsstationer. Särskilda trygghetsteam ska arbeta längs pendeltågslinjerna mellan Västerhaninge–Nynäshamn och Södertälje–Gnesta.

- SL:s trygghetsarbete har nästan lika många uttryck som vi har kilometer i linjelängd. Nu går vi fram med en riktad satsning på trygghetsteam längs de yttersta pendeltågslinjerna för att öka tryggheten i vad som annars betraktas som kollektivtrafikens blinda fläckar, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Storstockholms Lokaltrafik (SL) har beslutat att särskilda trygghetsteam ska arbeta längs utvalda pendeltågssträckor under kvällar och nätter. Detta för att öka tryggheten ombord på pendeltågen och på pendeltågsstationerna samt för att bidra till att förebygga och förhindra att otrygga situationer uppstår.

Berörda pendeltågslinjer är Västerhaninge–Nynäshamn och Södertälje–Gnesta. Detta då SL och pendeltågsoperatören MTR haft de särskilda trygghetsteamen på prov längs dessa linjer under 2020 och projektet har visat sig vara framgångsrikt. Arbetet bedöms vara särskilt framgångsrikt när det gäller att arbeta uppsökande, vara synliga för resenärer och finnas till hands för att ingripa vid särskilda händelser.

Trygghetsteamen arbetar i par och uppgår till 18 teammedlemmar. Inom ramen för projektet hitintills har teamen hanterat runt 1 000 händelser per månad och genom detta kunnat bidra till ökad trygghet ombord på pendeltågen och på stationer.

Trygghetsteamen har:

• tagit hand om berusade personer
  • samtalat och lugnat ungdomsgäng
  • hjälpt till med biljettförsäljning och att sprida störningsinformation
  • omhändertagit farliga föremål
  • rapporterat klotter och skadegörelse
  • deltagit i utsättningsmöten med kommun, polis, socialtjänst och trygghetsresurser för att samverka kring trygghet i regionen

Trygghetssatsningen kommer att utvärderas inom ramen för MTR och SL:s samarbete. Vidare kommer en utvärderingsstudie att genomföras av forskare vid Rättssociologiska institutitien vid Lunds universitet. Dessa genomför en utvärderingsstudie av trygghetsteamens arbete. Analysen av trygghetsteamen och trygghetsvärdarna beräknas vara klar under våren 2021.

De särskilda trygghetsteamen kommer att arbeta under hela 2021.