Foto: Mikael Ullen/SLL

Sprängningar för tunnelbanan är igång i Veddesta

I dag sprängs en av tre arbetstunnlar fram i utbyggnaden av tunnelbanans Blå linje. Sprängningen sker mellan Veddestavägen och Äggelundavägen i Veddesta industriområde, alldeles i närheten av de närliggande planerade uppgångarna för Blå linjen. Arbetstunnlarna är tänkta att frakta upp och ner maskiner så väl som personal och material och även för att köra bort det utsprängda berget.

Arbetstunneln som sprängs fram i dag kommer att användas som servicetunnel när tunnelbanan är färdigbyggd, den blir alltså permanent som tillfartsväg för service- och räddningsfordon. Tunneln ska bli 243 meter lång och gå ner till cirka 30 meters djup. Det tar cirka ett år att bygga den. De andra två byggs vid Robothöjden och vid landningsbanan på Barkarbys tidigare flygfält.

- Att sprängningarna för tunnelbanan är igång i Veddesta visar att projektet fortskrider enligt planen. Det är ett gott tecken på att den största utbyggnaden av tunnelbanan på över 40 år kan rulla vidare som tänkt och planerat, säger Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande för SL.

I Region Stockholm pågår nu den största utbyggnaden av tunnelbanan sedan 1970-talet och det ska även läggas ny räls och byggas tunnlar för spårvagnar och pendeltåg. Detta som en del av 2013 års Stockholmsförhandling och en överenskommelse mellan Trafikverket, Region Stockholm, Stockholms stad, Nacka kommun, Solna stad och Järfälla kommun.

Överenskommelsen betyder att tunnelbanan byggs ut till Nacka, Arenastaden och Barkarby samt att blå linje byggs ut till Gullmarsplan och kopplas samman med grön linje. Totalt handlar det om sex mil nya spår och 46 nya stationer och förlängningen av tunnelbanan till Barkarby är redan i gång.

Den nya tunnelbanelinje som dagens sprängning gäller är Blå linje till Barkarby. Den får en station vid nuvarande Barkarby pendeltågsstation, en i Barkarbystaden, och knyts ihop med resten av blå linje i Akalla. Planerad byggtid är cirka sex år.

Presskontakt:

Pressekreterare (M)