Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

​Tamsons: En välkommen helomvändning om munskydd

Folkhälsomyndigheten rekommenderar munskydd i kollektivtrafiken. - En välkommen helomvändning, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

- Detta är en välkommen helomvändning. För mig har munskydd i exempelvis rusningstrafik, liksom i andra sammanhang där det finns risk för trängsel eller är svårt att hålla avstånd, varit en självklarhet sedan länge. Jag väckte också frågetecken om Sveriges hållning i munskyddsfrågan redan i somras, säger Tamsons.

- Det har givetvis inte varit gångbart att Sverige så tydligt skilt ut sig från en nära nog enad omvärld och internationell expertis. Inte minst höstens utveckling har visat på behovet att använda alla tillgängliga verktyg för att minska smittspridningen. Att ett erkänt dugligt verktyg legat orört i verktygslådan har framstått som alltmer märkligt, fortsätter Tamsons.

- Att bära munskydd i sammanhang där det kan göra skillnad visar medmänniskor omtanke och hänsyn. Den gör någonting rätt och riktigt. Att det nu också slås fast i rekommendationer från de som har i ansvar att utverka sådana är bra om än på tiden, avslutar Tamsons.

Folkhälsomyndigheten har beslutat att utfärda en munskyddsrekommendation vid resor i kollektivtrafiken. Rekommendationen ska gälla under tider för arbetspendling på vardagar

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons rekommenderade SL:s resenärer redan i somras att använda munskydd. Läs mer här.

Pressjour