Kristoffer Tamsons (M)

Tamsons uppmaning till pandemiplankarna: Sluta stjäl från er själva

En ny undersökning från SL visar att fusket under Coronapandemin skenat. Under de veckor som gått sedan SL återupptog biljettkontrollerna har antalet resenärer som rest utan giltig biljett ökat med nästa 650 procent jämfört med samma tidsperiod 2019. Totalt är det nästan var sjunde resenär som rest utan giltig biljett, avvikit från biljettkontrollen eller vägrat låta sig kontrolleras, visar resultatet av kontrollerna.

Mellan den 29 juli och 11 augusti genomfördes mer än 17 400 biljettkontroller i SL-trafiken. Under dessa kontroller var det mer än 5,6 procent av resenärerna som inte kunde uppvisa giltig biljett. Detta innebär att antalet resenärer utan giltig biljett har ökat med nästan 650 procent från samma tidsperiod förra året, då enbart 0,75 procent av resenärerna inte kunde visa upp en giltig biljett.

- Min uppmaning till pandemiplankarna är tydlig: Sluta stjäl från er själva. Det är vi stockholmare som till slut måste stå för notan. I en tid som kräver större personligt ansvar är det skrämmande att se hur en växande korg med rötägg tar tillfället i akt, flyr vårt gemensamma ansvar och inte vill göra rätt för sig, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd.

Räknar man även in de kontroller där resenärer avvikit eller vägrat låta sig kontrolleras uppgår andelen till över 13,6 procent, alltså nästan var sjunde resenär. Motsvarande andel under samma tidsperiod 2019 var 1,96 procent, vilket innebär att andelen resenärer som rest utan giltig biljett, vägrat låta sig kontrolleras eller avvikit från kontrollen ökat med nästan 600 procent.

- Den som nu fuskar, tjuvåker och vägrar göra rätt gör en svår situation än värre. Man stjäl inte bara pengar från en kollektivtrafik som framöver kommer behöva varje krona för att fortsätta rulla, utan även från en sjukvård som fortfarande dagligen tampas med pandemin, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons.

Anmärkningsvärt är även hur antalet personer som ertappats utan giltig biljett förhåller sig mellan de två tidsperioderna. 2020 utfärdades 980 tilläggsavgifter till personer som rest utan giltig biljett, i drygt 17 400 biljettkontroller. 2019 utfärdades 989 tilläggsavgifter, men då gjordes totalt mer än 132 000 biljettkontroller samma period, så även med betydligt färre kontroller har ett nästintill lika stort antal resenärer ertappats utan giltig biljett.

- De som nu stjäl från vårt gemensamma gör bäst i att ta sitt förnuft tillfånga. När vi nu åter växlar upp biljettkontrollen gör vi det med sikte på att den ska slå tillbaka med full kraft mot tjuvåkandet. Resa för resa är det dags att ta tillbaka kollektivtrafiken till de hederliga och betalande resenärer den är till för, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons.

Fakta

Sedan den 29 juli har biljettkontroller återinförts i SL-trafiken. Kontrollerna pausades tidigare under våren, men har kunnat återupptas efter att parterna nått en överenskommelse så att kontrollerna kan genomföras på ett säkert sätt. Vid biljettkontroller noteras även ifall resenärer avviker från biljettkontrollen, exempelvis om man vänder när man ser en kontrollant eller smiter förbi kontrollen.

Nedan sammanställs hur stor andel av de kontrollerade resenärerna som rest utan biljett, avvikit från kontrollen eller vägrat låta sig kontrolleras, samt den procentuella ökningen från samma tidsperiod 2019. Nämnvärt i sammanhanget är att SL även beräknas gå miste om drygt 100 miljoner kronor i veckan i förlorade biljettintäkter till följd av coronapandemin.

29 juli – 11 augusti 2020 29 juli – 11 augusti 2019 Ökning 2020 - 2019
Totalt antal kontroller 17 445 132 051