Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Vänsterstyret stoppar bussar till Ukraina

Vänsterstyret i Region Stockholm stoppar förslaget om att donera bussar till Ukraina. Vill inte inventera hur många bussar som är möjliga att avvara. - Tragiskt, enligt oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

⁃ Att inte kunna donera bussar till Ukraina är en sak. Att nu ensidigt rösta ned ett förslag om att inventera antalet avvarbara bussar till Ukraina är en helt annan. Det är tragiskt. Ett folk kämpar för sin frihet och sina liv, då måste vi orka samarbeta och fatta beslut, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.

– Region Stockholm riskerar nu negativt märka ut sig i förhållande till vår omvärld. I flera europeiska länder och städer har tagits intiativ om att stödja Ukrainas önskemål om just bussar. Att SL nu inte ens tillåts pröva frågan är anmärkningsvärt, säger Kristoffer Tamsons (M)

⁃ I tider som dessa måste alla goda förslag och intiativ välkomnas. Oaktat de kommer från ett minoritetsstyre eller ifrån en aktiv och konstruktiv opposition. Framåt förväntar jag mig mer utsträckta händer i regionpolitiken och det särskilt i frågor om hur vi kan stötta Ukraina och det ukrainska folket. Jag kommer fortsätta driva frågan, säger Kristoffer Tamsons (M).

Under tisdagens trafiknämnd röstade Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Centerpartiet tillsammans med stödpartiet Vänsterpartiet ned förslaget att donera bussar till Ukraina.

Förslaget väcktes av Moderaterna och innebar att Trafikförvaltningen skulle inventera och snabbutreda hur bussar skulle kunna avvaras till Ukraina. Detta med inspiration från flertalet andra huvudstadsregioner som hitintills gjort samma sak. Bussar kan skickas via Europeiska unionens civilskyddsmekanism (European Union Civil Protection Mechanism).

Enligt EU-kommissionen har över 240 bussar donerats till Ukraina som del av kommissionens program ”School buses for Ukraine”. Bland de som i närtid sänt bussar i Ukraina finns Lettlands huvudstad Riga och flera bussoperatörer i Finland.