61 procent av stockholmarna vill hellre ha T-bana istället för ny motorväg

61 procent av stockholmarna vill hellre ha T-bana istället för ny motorväg

Enligt en ny undersökning genomförd av Demoskop föredrar 61 procent av stockholmarna en utbyggnad av pendeltåg och tunnelbana framför Förbifart Stockholm. Det är en ökning med tio procentenheter sedan 2010.

Under augusti 2013 genomförde Demoskop 1000 telefonintervjuer i Stockholms län. Frågan som ställdes var: I Stockholmsregionen diskuteras en ny sexfilig motorväg, Förbifart Stockholm, väster om Stockholm och en utbyggnad av nya pendeltågs och tunnelbanelinjer. Vad anser du är viktigast att prioritera?

Det här är tredje gången som Demoskop genomför undersökningen. Den första genomfördes 2010 och sedan dess har stödet för utbyggd kollektivtrafik framför Förbifart Stockholm ökat med tio procentenheter.

– Nu är det dags att politiken beslutar efter vad invånarna faktiskt vill ha. Inte ett enda öre av trängselavgifterna går till kollektivtrafiken idag, utan är bundna till Förbifarten. Miljöpartiet vill istället lägga de 61 miljarderna, som motorvägen minst beräknas kosta, på ytterligare 800 000 sittplatser i kollektivtrafiken, säger Yvonne Blombäck (MP), trafikpolitisk talesperson i Stockholms läns landsting.

- Den här undersökningen understryker hur vansinnigt det här projektet är. En majoritet av stockholmarna vill hellre ha kollektivtrafik än Förbifarten. Motorvägen kommer kosta otroligt mycket pengar och den är inte bra för klimatet. Bygget av motorvägen kommer inte att kunna påbörjas förrän efter valet 2014, så det är ännu fullt möjligt att stoppa projektet och istället satsa på det som Stockholm behöver – mer tunnelbana och bättre kollektivtrafik, säger Daniel Helldén (MP), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Kontaktpersoner:

Helena Mehra, pressekreterare Miljöpartiet Stockholms läns landsting 070 737 45 09

Hakim Belarbi, pressekreterare Miljöpartiet Stockholms stad 076 122 96 57

Hållbar Stockholmsregion inom kollektivtrafik och hälsa
Sedan valet 2010 är Miljöpartiet det tredje största partiet inom Stockholms läns landsting. Vi arbetar för att göra det ännu bättre att leva i Stockholmsregionen, med full tillgång till en attraktiv kollektivtrafik och en mänsklig hälso- och sjukvård. Besök oss! http://www.mp.se/stockholmsregionen