Gula linjens tunnelbanetåg får bo i Älvsjö industriområde

Älvsjö industriområde är den bästa platsen för en ny depå för tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Det är förslag till beslut inför trafiknämndens sammanträde den 20 februari. Att lägga depån i Älvsjö industriområde begränsar påverkan på människor och miljö och innebär att intrånget på idrottsytorna vid Älvsjö IP minskas.

Förvaltningen för utbyggd tunnelbana har genomfört en utredning av var den nya depån för tunnelbanans tåg längs gul linje bör placeras. Två alternativ har utretts: Västberga industriområde och Älvsjö industriområde. Förvaltningen drar slutsatsen att Älvsjö industriområde är det bättre alternativet.

- Jag tycker att förvaltningens förslag till placering av depån är bra. Att depån placeras i Älvsjö industriområde begränsar störningsmoment för människor, både under byggtiden och när depån är klar och ska användas. Det känns bra att vi från politiskt håll inväntat denna helhetsbedömning innan vi fattar beslut om var depån ska läggas, säger trafikregionråd och ordförande i trafiknämnden Anton Fendert (MP).

Nu pågår ett arbete med att utforma hur depån ska se ut och exakt var den ska ligga i Älvsjö industriområde. Under nästa samråd i vår kommer ett mer konkret förslag på utformning och byggytor presenteras. Eftersom depån föreslås placeras i Älvsjö industriområde finns möjlighet att etablera tunnelborrmaskinen från depåområdet. Det innebär att ytorna som behövs för en arbetstunnel kan bli mindre, en fråga som varit viktig framför allt runt Älvsjö IP.

- Det här är ett viktigt steg i tunnelbanans utbyggnation från Fridhemsplan till Älvsjö. Tunnelbanan skapar en ny tvärförbindelse och innebär att 48 500 nya bostäder kan byggas samtidigt som T-centralen och röda linjen avlastas. Uppförande av depå och anskaffning av fordon ligger helt på Region Stockholms ansvar i utbyggnationen och jag är glad över att vi nu tar det här steget, säger Jens Sjöström (S), 1:e vice ordförande Trafiknämnden.

- Det är bra att placeringen av depån möter kommunens utvecklingsplaner och att kommande behov av arbetstunnlar planeras så att de får minsta möjliga påverkan på idrottsplatsen. Älvsjö IP är viktig för barn och ungas möjlighet till rörelse och hälsa i vardagen, säger Michaela Haga (C) gruppledare för Centerpartiet i Trafiknämnden, säger Michaela Haga (C) gruppledare för Centerpartiet i Trafiknämnden

Vad är en depå:
      I den nya depån ska cirka 6-10 tunnelbanetåg som trafikerar gula linjen ställas upp. Dessutom tillkommer arbetsfordon för underhåll av spår och tunnlar. En depå behöver bland annat ha verkstadshus, uppställningshallar, tvätthall och andra teknikbyggnader. Vissa delar behöver vara ovan mark, andra kan placeras under mark.

Det tar 3 – 5 år att bygga depån.