Miljöpartiet blåser liv i debatten om öppna spärrar

Miljöpartiet blåser liv i debatten om öppna spärrar

Lagom till julruschen och den ökade trängseln i Stockholmsregionens kollektivtrafik, blåser Miljöpartiet liv i debatten om att öppna spärrarna och införa fler trafikvärdar,  i en debattartikel i DN Stockholm (19/12-2012) i dag.

(Bilden är tagen från en av Prags tunnelbanestationer med öppna spärrar)

Kollektivtrafiken i Stockholmsregionen skulle enligt Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson för Stockholm läns landsting må bra av ett system med öppna spärrar och fler trafikvärdar ute bland resenärerna. Öppna spärrar skulle öka tryggheten, minska trängseln och göra kollektivtrafiken välkomnande och mycket mer tillgänglig jämfört med idag. Med fler trafikvärdar får resenärerna också bemötande och tillgänglig personal ute på stationerna, perrongerna och i fordonen, som kan erbjuda god service och kontrollera biljetter. Det skulle även öka tryggheten för trafikpersonalen.

Yvonne Blombäck skriver vidare att en öppen spärrlinje inte kommer att leda till ett fuskåkande som försätter kollektivtrafiken i en ekonomisk katastrof. Ett scenario som moderaterna  gärna målar upp och som enligt henne ger sken av en mycket krass syn på invånarna i Stockholmsregionen. Blombäck hänvisar till andra goda exempel från städer som Köpenhamn, Bryssel, Prag och Wien, där öppen spärrlinje finns. Även här i Stockholm, på Tvärbanan, lokalbanorna och Spårväg City liksom många tunnelbane- och pendeltågstationer.

Läs hela debattartikeln här

Kontakt

Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson Miljöpartiet Stockholms läns landsting

Helena Mehra, pressekreterare Miljöpartiet Stockholms läns landsting