Miljöpartiet drar sig ur skärgårdsupphandlingen

Miljöpartiet drar sig ur skärgårdsupphandlingen

Efter intensiva förhandlingar i Stockholms läns landsting väljer nu Miljöpartiet att dra sig ur den pågående upphandlingen av skärgårdstrafiken.

- Trots att vi genom förhandlingar med alliansen fått igenom vårt krav på ytterligare turtimmar i mellanskärgården, återstår det alltför många frågetecken och oklarheter. Vi kan inte ta ansvar för en bristfällig helhet och därför drar vi oss ur, säger Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet Stockholms läns landsting

Miljöpartiet vill som enda parti i landstinget, införa en gemensam taxa för all kollektivtrafik på land och vatten i Stockholms län.

- Vi fortsätter att verka för att trafiken blir bättre och mer tillgänglig i hela skärgården. Åretrunt- och deltidsboende ska kunna planera för sina resor året om och lita på turlistorna. Näringslivet i skärgården ska också kunna lita på att besökarna når ut till turistmålen på öarna såväl sommartid som andra tider på året, fortsätter Yvonne Blombäck.

Miljöpartiet vill:

·             Att fler turer införs i hela skärgårdstrafiken, dvs såväl i norra, södra och mellanskärgården.

·             Att fast basturlista införs, som gör skärgården mer attraktiv att bo i, liksom att i god tid planera resandet.

·             Att SL-taxa ska gälla också på båtarna.

·             Att bättre bryggservice tillhandahålls, med anslutande kollektivtrafik på land, väntkurer, toaletter och P-platser

·             Att personalövergång tryggas.

Kontakt: Helena Mehra 070-737 45 09

Hållbar Stockholmsregion inom kollektivtrafik och hälsa
Sedan valet 2010 är Miljöpartiet det tredje största partiet inom Stockholms läns landsting. Vi arbetar för att göra det ännu bättre att leva i Stockholmsregionen, med full tillgång till en attraktiv kollektivtrafik och en mänsklig hälso- och sjukvård. Besök oss! http://www.mp.se/stockholmsregionen