Miljöpartiet vill minska bilköer med mer kollektivtrafik

Miljöpartiet vill minska bilköer med mer kollektivtrafik

Trafiksituationen i Stockholm har förvärrats det senaste året och staden är numer Nordens mest trafikdrabbade, enligt rapporten Traffic Index som presenterades av teknikföretaget Tom Tom (TT 6/11). Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson Yvonne Blombäck i Stockholms läns landsting är inte förvånad och menar att det behövs betydligt bättre möjligheter att ta sig fram med kollektivtrafiken i hela regionen för att minska bilköerna.

- Detta är mycket alarmerande och vi har sett fler rapporter som alla visar den negativa utvecklingen. Vi i Miljöpartiet vill på allvar satsa på alla kollektivtrafikslag så att det blir möjligt att underlätta och förenkla för invånarnas vardagspussel. Det vill vi göra genom utbyggd tunnelbana och tvärbana, nya snabbdirektbusslinjer, satsning på cykel och utökade båtpendlingsmöjligheter. Vi har också länge drivit att trängselskatterna i Stockholm måste förändras, genom att till exempel införa avgifter på Essingeleden och höja nuvarande nivåer, säger Yvonne Blombäck (MP)

Miljöpartiet i Stockholms landsting kommer också inom kort att presentera en heltäckande kollektivtrafikplan av bland annat nya dragningar av spår och busslinjer som ska avlasta trängseln i Stockholmsregionen.

- Vi ser till att trängseln i kollektivtrafiken minskar redan under nästa mandatperiod. Utbyggd kollektivtrafik i hela regionen skapar fler jobb. Vi får bättre boendemiljöer och kan erbjuda våra barn och barnbarn en klimatsmart och modern Stockholmsregion där det är lätt att ta sig fram. Framförallt i rusningstid,  säger Yvonne Blombäck (MP)

Kontakt
Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson Miljöpartiet Stockholms läns landsting 070-737 44 27
Helena Mehra, pressekreterare Miljöpartiet Stockholms läns landsting 070-737 45 09