MP: Bygg en dansk Metro mellan Odenplan och Nya Karolinska

MP: Bygg en dansk Metro mellan Odenplan och Nya Karolinska

Imorgon på SL:s styrelsemöte föreslår Miljöpartiet en helt ny trafiklösning från Odenplan till Nya Karolinska Sjukhuset: Automatbana - en hybrid mellan spårväg och spårbil. Den nya förarlösa Metron i Köpenhamn är förebilden.

- Miljöpartiet kan inte acceptera färre tåg på gröna linjen, vilket en ny tunnelbana från Odenplan till Nya Karolinska Sjukhuset skulle innebära. Det är för trångt till Alvik redan idag. Istället tycker vi SL ska undersöka en automatbana efter dansk modell, säger Yvonne Blombäck, Miljöpartiets styrelseledamot i SL.

Linjen skulle också enkelt kunna förlängas till Solna Centrum och kopplas ihop med den blå linjen menar Yvonne Blombäck.

Den förarlösa automatbanan i Köpenhamn har en kapacitet på 6000 passagerare per timme, dygnet runt och en turtäthet om 2 minuter.

Det brådskar med att hitta en lösning för spårförbindelsen till Nya Karolinska Sjukhuset. Om inte den danska "Metron" går att bygga föredrar Miljöpartiet spårväg framför tunnelbana, även om det innebär andra problem.
- Spårvagn har lång detaljplanehandläggning genom att den tar stor plats i gaturummet. Något detaljplanearbete har inte påbörjats, vilket riskerar att fördröja en spårlösning till efter att det nya sjukhuset ska stå klart 2015, säger Yvonne Blombäck.

Yvonne Blombäck, (MP) SL styrelsen 070-797 76 20
Elisabeth Richter, pressekreterare MP landstinget, 070-737 45 09