MP: Tunnelbanan måste gå före förbifarten

Miljöpartiet ser positivt på alliansens besked om en utbyggnad av tunnelbanan som möjliggör fler bostäder i Stockholm, men vill satsa på fler kollektivtrafikprojekt som kan lösa trängseln också i närtid.

- Alliansen börjar nu äntligen förstå att det är kollektivtrafiken som ska prioriteras istället för motorvägarna om vi vill bygga en hållbar stad med många nya bostäder. Men det är obegripligt att man fortfarande lägger dubbelt så mycket pengar på förbifarten som på nya tunnelbanor, säger Åsa Romson, språkrör för Miljöpartiet.

- Alla klimatvinster som förslaget skulle ge Stockholm äts upp av Förbifart Stockholm. Dessutom har man ingen plan för hur trängseln i närtid ska kunna lösas, vi behöver stora satsningar på kollektivtrafik som kan sättas igång omedelbart, säger Yvonne Blombäck, tf. Oppositionslandstingsråd Miljöpartiet i Stockholms läns landsting

- Om man frågar stockholmarna sätter de tunnelbanan och kollektivtrafiken före nya motorvägar. Alliansen gör tvärtom: kommande 40 år satsar man 77 procent av alla trängselavgifter på förbifarten och bara 23 procent på tunnelbanan, säger Daniel Helldén, oppositionsborgarråd för Miljöpartiet i Stockholms stad.

Kontakt:

Sven Elander, pressekreterare för Åsa Romson, 0722 02 45 88

Helena Mehra, pressekreterare Miljöpartiet Stockholms läns landsting 0707 37 45 09

Hakim Belarbi, pressekreterare Miljöpartiet i Stockholms stad, 076 122 96 57

Hållbar Stockholmsregion inom kollektivtrafik och hälsa
Sedan valet 2010 är Miljöpartiet det tredje största partiet inom Stockholms läns landsting. Vi arbetar för att göra det ännu bättre att leva i Stockholmsregionen, med full tillgång till en attraktiv kollektivtrafik och en mänsklig hälso- och sjukvård. Besök oss! http://www.mp.se/stockholmsregionen