MP vill införa kraftfullt mål om halverad energiförbrukning till 2030

MP vill införa kraftfullt mål om halverad energiförbrukning till 2030

Det finns inte någon långsiktig plan för minskad energiförbrukning efter 2016 i Stockholms läns landsting. Därför föreslår nu Miljöpartiet med Tomas Eriksson (MP) i spetsen, talesperson för Ekonomi och Miljö i Stockholms läns landsting, att ett nytt mål sätts om 50 procent minskad energiförbrukning till 2030. Med i förslaget ligger också att landstingsägda bolag, som Locum och SL, själva ska få behålla sina vinster från stora klimatsmarta satsningar för att investera i ytterligare åtgärder.

– Jag anser att landstinget ska vara ett miljöföredöme med världens tuffaste miljökrav. Men nuvarande mål om att minska energiförbrukningen med tio procent på fem år till 2016, räcker inte. Och det är mycket alarmerande att det inte finns någon långsiktig plan för minskad energiförbrukning. Med ett nytt kraftfullt mål ökar vi takten till att stärka klimatarbetet inom landstinget och motiverar till klimatmarta satsningar genom fler incitament, säger Tomas Eriksson.

Förslaget läggs i en motion till landstingsfullmäktige på tisdag den 18 februari, som ett led i Miljöpartiets vision om att nå en klimatneutral Stockholmsregion.

Kontakt
Helena Mehra, pressekreterare Miljöpartiet Stockholms läns landsting 070-737 45 09

Hållbar Stockholmsregion inom kollektivtrafik och hälsa
Sedan valet 2010 är Miljöpartiet det tredje största partiet inom Stockholms läns landsting. Vi arbetar för att göra det ännu bättre att leva i Stockholmsregionen, med full tillgång till en attraktiv kollektivtrafik och en mänsklig hälso- och sjukvård. Besök oss! http://www.mp.se/stockholmsregionen