MP vill ställa krav på mat som säljs i tunnelbanan

SL ska börja ställa krav på bra mat hos alla som säljer livsmedel i SL:s lokaler i anslutning till kollektivtrafiken. 25 procent ekologisk mat till 2011 och stopp för transfetter ska gälla även i stationskiosker och automater. Det föreslår Miljöpartiet i en interpellation i fullmäktige.

– Det är landstinget som driver trafiken och då är det naturligt att det ska finnas livsmedel som säljs vid stationerna ska är bra för hälsan och miljön. Idag ställs inga krav på stationsmaten men vi tycker SL ska ställa vissa krav i sina avtal, säger Raymond Wigg, Miljöpartiets oppositionslandstingsråd.

Miljöpartiet vill uppdatera landstingets kostpolicy med stopp för genmodifierade livsmedel, kemiska transfetter och kosmetiska tillsatser. Det ska gälla både vården och utbudet i SL-ägda lokaler i anslutning till kollektivtrafiken. 2015 vill MP att 50% av landstingets mat ska vara ekologisk - även detta ska gälla utbudet i SL:s lokaler.

– Maten måste bli godare på sjukhusen, men det ska även finnas hälsosamma, etiska och miljömärkta livsmedel i automaterna på perrongen och i kiosken i biljetthallen. Vissa kedjor jobbar bra på egen hand, men jag tycker också att vi politiker ska ta ett ansvar. Landstingets uppgift är att främja hälsa. Enligt kostpolicyn ska maten landstinget serverar vara god och så långt det är möjligt ekologisk och miljösmart. Det ska avspeglas även i kollektivtrafiken, säger Raymond Wigg.

Kontakta Miljöpartiet
Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd, 070-737 44 16

Ur landstingets kostpolicy:

"Stockholms läns landsting tillhandahåller hälsosamma och goda måltider som så långt det är möjligt baseras på ekologiska framställningsmetoder samt energi- och resurshushållning i alla led."

”Stockholms läns landsting ställer krav vid upphandlingar, avrop och inköp av livsmedel och

måltidstjänster, i vårdbeställningar, i egen köksverksamhet och på dem som på olika sätt utbjuder måltider eller livsmedel i landstingets lokaler”

Primära tillämpningsområden och tidsplan

Från nuvarande dagsläge till ovan önskvärda framtidstillstånd kan en utvecklingsprocess skisseras för fem områden:

• patientmat

• personalrestauranger

• arbetsplatser - friskvård

• representation

• cafeterior, automater

Läs interpellationen här (pdf)

Läs svar från M här (pdf)