Nytt samråd för tunnelbanans gula linje – arbetstunnel föreslås vid Lindhagensplan

Idag startar nästa samråd för tunnelbanans gula linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Utifrån en sammanvägd bedömning av inkomna synpunkter, utredningar och undersökningar har Förvaltning för utbyggd tunnelbana gått vidare med ett alternativ för den arbetstunnel som ska byggas på Kungsholmen. Man har landat i att Lindhagensplan är den sammantaget bästa platsen att förlägga arbetstunneln.

– Arbetstunneln får stor påverkan på närmiljön oavsett var den hamnar, men förvaltningen gör bedömningen att påverkan blir mindre vid Lindhagensplan än vid Rålambshovsparken. Det känns tryggt och bra att med säkerhet kunna säga att Lindhagensplan är det bättre alternativet, säger trafikregionråd Anton Fendert (MP).

Två alternativ har utretts, Lindhagensplan där det i nuläget ligger en bensinmack, samt en slänt vid Rålambshovsleden, i utkanten av Rålambshovsparken.

– Jag vet att många har undrat varför vi från politiskt håll inte satt ner foten i frågan tidigare. För mig och Mittenkoalitionen har det varit otroligt viktigt att vi väger in alla perspektiv och synpunkter i enlighet med lagen om byggande av järnväg. Hade vi inte gjort det hade vi riskerat stora förseningar och fördyringar i bygget av tunnelbanan, säger trafikregionråd Anton Fendert (MP).

Processen följer lagen om byggande av järnväg som kräver att det görs en samlad bedömning av projektets påverkan på natur, kultur och sociala värden, men också sett till vad som är byggtekniskt och ekonomiskt genomförbart. Förvaltningen skriver i underlaget till samrådet att störningarna under byggtiden drabbar färre boende vid Lindhagensplan och att man med anpassning av byggmetoder och med den kunskap man har av att bygga nära känsliga verksamheter kan hantera närliggande sjukhus och skolor, även om byggtiden kommer att påverka dem.

– Det här samrådet är en viktig förutsättning för att få till tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Båda alternativen till arbetstunnel har fördelar och nackdelar, men jag tycker det är både klokt och rimligt att förvaltningen nu föreslår alternativet Lindhagensplan, säger Jens Sjöström (S), 1:e vice ordförande Trafiknämnden.

– Det är oundvikligt att många påverkas när tunnelbanan byggs ut, men jag är glad att vi har landat ett förslag på placering av arbetstunnel vid Lindhagensplan. Jag har respekt för att ett sånt här projekt är komplext och därför behöver olika lösningar utvärderas och synpunkter beaktas under processens gång, säger Michaela Haga (C) gruppledare i Trafiknämnden.

Förvaltningen föreslår den utformning som visas upp under samrådet. Efter samrådet sammanställs alla synpunkter från både allmänhet och remissinstanser. Nästa steg innan planerna skickas för fastställelse är granskning som preliminärt sker kvartal 1, 2025.