Nytt SL-kort för Södertälje och Nykvarn

Nytt SL-kort för Södertälje och Nykvarn

Kollektivtrafiken måste bli billigare och komma fler till del. En central del för att få fler att ta tåget eller bussen och ställa bilen hemma är att sänka priset på SL-kortet. Därför föreslår Miljöpartiet nu att ett särskilt SL-kort för Södertälje och Nykvarn tas fram.

• Stockholm är Sveriges kanske mest välintegrerade region sett till kollektivtrafik, och där spelar enhetstaxan en central roll. Men i just Södertälje och Nykvarn så ser vi att resmönstret skiljer sig från den övriga regionen, och man reser betydligt mer inom den egna kommunen. Den som endast reser lokalt i Södertälje och Nykvarn ska inte tvingas betala samma pris som den som pendlar till Stockholm, säger Anton Fendert, toppkandidat för Miljöpartiet i Stockholmsregionen.

Enhetstaxan är i grund och botten bra och bidrar till att knyta samman Stockholmsregionen. Vi ser dock att behovet av viss lokalanpassning finns, då invånare i Södertälje och Nykvarn i större utsträckning reser lokalt.

• Det här betyder jättemycket för oss. Flera av våra invånare åker bara inom Södertälje kommun, och detta kommer att göra det enklare för fler att åka kollektivt, säger Naiara Cunha, kandidat till Regionfullmäktige och ledamot i Södertälje kommunfullmäktige

Presskontakt: Elina Jansson 070-373 67 25