Skärgårdstrafiken behöver resurser

Knappt har Wennerholms moderata alliansmajoritet i Stockholms läns landsting hunnit lansera en utredning om ökad båtpendling, förrän Waxholmsbolaget går ut och annonsera nedskärningar i trafiken på grund av budgetunderskott. Kollektivtrafiken brottas med stora underskott och istället för nödvändiga utökningar av trafiken riskerar vi nu att få se nedskärningar, säger Yvonne Blombäck (MP).

– Sparkrav på 15 miljoner gör att Waxholmsbolaget kan tvingas skära ner på populära linjer både för arbetspendling och för fritidsresande. Utölinjen och pendlingsbåtarna till Waxholm hotas av neddragningar i trafiken, något som skickar helt fel signaler till resenärerna, säger Vivianne Gunnarsson, andre vice ordförande i Sjötrafikberedningen (MP).

Miljöpartiet har länge drivit frågan om utökat användande av båtbussar för arbetspendling, och ser positivt på att de glädjande effekter som setts inom projekt Sjövägen, med kraftigt ökat båtresande Stockholm – Lidingö – Nacka nu även kan föreslås utökas till andra linjer. Om detta ska kunna genomföras måste kollektivtrafiken på både vatten och land ges mer pengar. Annars riskeras nerdragningar och ännu större trängsel i kollektivtrafiken.

– Stockholm har idag en situation där andelen kollektivtrafikresande sjunker, samtidigt som både SL och Waxholmsbolaget ser stora underskott i budgeten, för SL:s del rör det sig om en halv miljard. Alliansen har nu en stor utmaning i sitt budgetarbete, säger Yvonne Blombäck (MP).

– Satsningar måste nu göras för att vända trenden och öka kollektivtrafikandelen. De prioriteringar som idag görs för hur medlen för vägtrafik respektive den kollektiva trafiken fördelas gör att utvecklingen i framtiden kommer att gå åt motsatt håll. Miljöpartiets prioriteringar ser annorlunda ut, och det vore ytterst önskvärt att även Alliansen i sin budget ser till att skjuta till medel SL och Waxholmsbolaget, säger Yvonne Blombäck (MP).

För mer information:
Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting, 070-737 44 27, yvonne.blomback@politik.sll.se

Vivianne Gunnarsson, andre vice ordförande i Sjötrafikberedningen, 070-352 03 55, vivianne.gunnarsson@politik.sll.se

Johan Tjerneng, pressansvarig, 070-737 45 09