Ta med cykeln på tvärbanan i sommar

I sommar kommer du får du ta cykeln på tvärbanan.

-Vi vet att många som reser med kollektivtrafiken även önskar kunna ha med sin cykel för att fortsätta sin resa till ett slutmål som antingen inte ligger inom gångavstånd från en kollektivtrafikanslutning eller där cykel skulle vara ett mycket snabbare alternativ, säger Tomas Eriksson (MP).

Tåg och cykel är en perfekt kombination som gör att fler får en smidigare resa från dörr till dörr.

-Det här är en test och något vi vill se mer av. Perfekt både för den som ska på en utflykt eller en träningsrunda, säger Tomas Eriksson (MP).

Idag finns det möjligheter att ta cykeln på både pendeltåget och Saltsjöbanan när det inte är rusningstrafik.

Det här var också ett vallöfte från Miljöpartiet.

-Det har skett en stor utveckling av cyklandet på bara de senaste åren och vi är övertygade om att det finns ett stort intresse bland resenärerna för att kunna kombinera kollektivtrafik och cykel under sin resa. Det är en smart satsning på både klimat och hälsa, säger Tomas Eriksson (MP) miljö- och kollektivtrafikregionråd

När försöket är genomfört ska det utvärderas, men för MP är målet är att det ska bli permanent och sedan att cykel ska bli möjligt att ta med sig på fler tåg i kollektivtrafiken.

Var: Tvärbanan

När: Från midsommar till och med september

Var ska cyklarna stå? I Vestibulen där mer plats kommer skapas för cyklar.

Pressträff: Med regionråd Tomas Eriksson, Liljeholmen, tvärbanans hållplats, tisdag 24 maj kl 10:00.