Vallöfte: Gratis SL-kort till landstingets personal

Vallöfte: Gratis SL-kort till landstingets personal

Miljöpartiet går till val med löftet att all landstingsanställd personal ska få gratis SL-kort. En satsning på personalen och på klimatet.
-Miljöpartiet kommer alltid prioritera satsningar som gör att fler åker kollektivt, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Fler måste ta buss eller tåg och färre bil om vi ska klara klimatet. Som en av länets största arbetsgivare kan landstinget ta ett större ansvar. Miljöpartiet vill därför att landstinget ska erbjuda all landstingsanställd sjukvårdspersonal SL-kort gratis.

-Det här är främst en åtgärd för att fler ska åka kollektivt, men också en förmån till sjukvårdspersonalen som gör ett otroligt jobb inom vården, säger Tomas Eriksson (MP).

Miljöpartiet lägger det här förslaget på dagens landstingsrådsberedning.

Redan idag har fler av landstingets egna förvaltningsanställda samt alla med politiska uppdrag SL-kort som löneförmån. Miljöpartiet vill att denna möjlighet ska utökas för att i framtiden erbjudas alla anställda inom alla landstingets bolag och förvaltningar.

-Vi ser detta i första hand som en morot till anställda och bör därför tas av SL:s överskott. Sen tror vi att ett lyckat försök gör att vi också kan minska på antalet subventionerade parkeringsplatser för bilar för personalen eftersom behovet av att använda dem kommer minska, säger Tomas Eriksson (MP).

Miljöpartiet vill även att landstinget utvecklar en särskild cykelförmån till alla anställda. Liknande system finns redan i Göteborg där den anställde får ett särskilt bidrag på 500 kr per år för inköp, service eller reparation av cykel eller möjlighet att hyr-köpa (dvs hyra en cykel via en månadsavgift som sen kan köpas loss efter ett antal år) en cykel.