"Digitala tjänster som Netflix, Viaplay och Spotify har förenklat konsumtion av underhållning."

Blogginlägg -

I veckans Digitala Surret presenterar vi vår nya panelmedlem, Maria Fabricius, kreativ chef på Mindmakers PR. Hon kommenterar bland annat Spotifys nya satsning och svenska statens övertagandet av domänen thepiratebay.org.

Här är veckans frågor:

1.Vilken är veckans viktigaste digitala händelse?

2. De lagliga streamingtjänsterna som Netflix och Viaplay känns tillsammans med Spotify som en självklar del av vår digitala vardag. Samtidig tog svenska staten i veckan över domänen thepiratebay.se för att kunna lägga ner den för gott. Hur ser ni på framtiden när det gäller traditionell (illegal) fildelning vs. laglig streaming?

1. Spotifys storsatsning på rörligt och podcast. När musikjätten meddelade sitt utökade erbjudande igår strömmade diskussionerna med taggen #newspotify. Nyheten kom inte som en chock men fick säkert Youtube och andra musikkanaler att skruva på sig nervöst. De flesta har nog väntat sig denna utveckling för att kunna utmana andra former av medier och för tjänstens överlevnad. Inte minst med tanke på artisttappet till utmanaren Tidal.

Spotifys nya satsning innebär att de kan erbjuda en smartare och större plattform för sina artister. Det blir exempelvis möjligt att paketera singelsläpp med en musikvideo och en exklusiv intervju med artisten. Tjänsten blir både mer social och affärsmässig. Artister får ökad synlighet medan fans får komma närmare artister.

Spotify har även lagt till en löpfunktion som matchar musik till löparens hastighet, vilket även gör det möjligt att demonstera tjänstens nytta. Det är bara en tidfråga till att man kan göra träningspasset via Spotify och slipa tiden inför maran (givet min dagsform skulle väl spellistan bestå uteslutande av släpiga ballader, men ändå).

Nyheten skapar ringar på vattnet och kommer självklart bjuda in nya möjligheter för samarbeten och dra in nya intäkter för kanalen.

2. I dagarna tog svenska staten över domänen thepiratebay.se. Domänen är ett brottsredskap, säger tingsrätten i en unik dom. Det finns något nästan poetiskt över att ett domännamn ges sådan vikt. Det är ju inte som om någon tror att verksamheten inte fortsätter på andra webbadresser.

Nedläggningen av thepiratebay.se är därför på många sätt en nästan rituell milstolpe för att uppmuntra legal konsumtion av underhållning. Men nu bör fokus för debatten flyttas till hur vi faktiskt kan tillgängliggöra underhållning digitalt snabbt och enkelt för att mätta ett omättligt behov av innehåll. Inte bara för att säkerställa att Games of Thrones-fans får snabb tillgång till det senaste avsnittet, utan för att hitta ett hållbart sätt att innehåll kan produceras. Utan intäkter blir det både svårt för artister att livnära sig och för produktionsbolag att göra serier och filmer. Det är en relativt enkel ekvation.

Gör vi det enkelt att konsumera underhållning så kommer säkerligen den illegala fildelningen att minska och dessutom den totala konsumtionen att öka. Vilket gynnar branschen.

Digitala tjänster som Netflix, Viaplay och Spotify har förenklat konsumtion av underhållning. Sedan de klev in i matchen som utmanare till bland annat linjär-TV har de säkerligen styrt bort en och annan att dela filer illegalt. Vi har fått ett snabbare och större utbud av innehåll, även om tjänsterna ibland är alltför begränsade och dåligt uppdaterade och gränssnitten lämnar mycket att önska. Vi kanske fortfarande, stundvis, kan känna oss tacksamma att vi inte behöver schemalägga vår onsdagskväll för att kolla på Rederiet. Frågan är dock hur länge denna tacksamhet håller i sig. Hur vill vi konsumera underhållning imorgon?