​Hitta ditt företags högre syfte

​Hitta ditt företags högre syfte

”People don’t buy what you do. They buy why you do it."
-Simon Sinek, författare och föreläsare inom ledarskap och management.

Det numera berömda uttrycket har tvingat företag att tänka över hur de bedriver verksamhet. I stället för att fokusera på vad du gör, vanligtvis din produkt eller tjänst, bör du börja med varför du gör det: anledningen, orsaken eller syftet bakom din verksamhet.

Du kommer att få människors uppmärksamhet och sakta bygga upp din publik när du förstår ditt varför. Denna strategi är skiljer sig tydligt från den traditionella modellen som fokuserar på att kommunicera de funktioner och fördelar som finns med dina produkter eller tjänster.

Kom ihåg att kunden inte bryr sig om dina erbjudanden; de bryr sig om deras specifika problem, intressen, behov eller önskemål. Ditt fokus bör ligga på att besvara dessa större frågor.

Varför bry sig om varför?

Företag med ett uttalat högre syfte presterar bättre och kan bygga en trogen och passionerad skara med följare och ambassadörer. Michael Dale från Firebrand listar fem sätt som ändamålsdrivna företag överträffar företag som inte har ett högre syfte:

1. Tro
  2. Lojalitet
  3. Kultur
  4. Uthållighet
  5. Momentum

The 100 Million Challenge

Anna Haupt och Terese Alstin fokuserade inte på hur man går med vinst. Tvärtom, de identifierade ett problem kring säkerhet bland cyklister samtidigt som man skrev sitt exjobb. De fortsatte att jobba på en teknologisk lösning till ett redan existerande problem och utvecklade den första airbag-hjälmen för cyklister: Hövding.

100 Million Challenge handlar om mer än att förmedla Hövdings historia om deras livräddande produkt. I vår kommunikation kommer vi även att fokusera på nöjet av att cykla, hur vissa karaktärer upplever och lever för cykling och hur man kan öka trafiksäkerheten. Vi hoppas att uppfylla detta syfte och skapa en trevligare och säkrare miljö för cyklister i Europas storstäder.

Passion och syfte före vinst

Ett varumärkes syfte måste vara större än ekonomiska vinster och samtidigt tilltala kunderna. Kampanjer kring socialt ansvar är ett bra exempel på hur man uppfyller detta behov: det har blivit ett viktigt verktyg inom marknadsföring och ett samtalsämne för kommunikatörer och PR-ansvariga när de pitchar sina idéer.

Tror du inte oss?

Låt oss visa några exempel på företag som funnit sin högre syfte och hur det har drivit deras verksamhet – och vinst.

TOMS – "Providing shoes to children in need"
TOMS tog tänktesättet kring pay-it-forward till en helt ny nivå under 2006. För varje par skor som köptes så donerade företaget ett nytt par skor till barn i nöd.

Man har omfamnat en ändamålsdriven strategi som har gett dem ett unikt försäljningsargument och budskap som genomsyrar all kommunikation. Företaget lanserade nyligen ett urval av glasögon enligt samma princip; för varje par som säljs kommer ögonvård att ges till en person i nöd.

Patagonia – "Making clothes in a sustainable way"
Patagonia levererar på sitt varumärkeslöfte. Med ett välutvecklat miljöprogram ligger klädföretaget i framkant när det gäller hållbar produktion. Nyligen lanserade man sitt senaste initiativ: Common Threads.

Som kund kan man skicka in kläder till Patagonia för reparation eller återvinning. När kunderna är trötta på sina Patagonia-kläder kan de återanvända dem genom att donera till välgörenhet eller sälja via eBays Common Threads sajt.

The Body Shop – "Manufacturing ethical beauty products"
“The business of business should not just be about money; it should be about responsibility. It should be about public good, not private greed.”
- Anita Roddick, grundare av The Body Shop

The Body Shop har producerat skönhetsprodukter sedan 1976 – hela tiden med en etisk approach. Företaget testar inte sina produkter på djur; det säljer rättvisemärkta produkter och är en aktiv finansiell supporter av flertalet miljöinitiativ.

# # #

Kunderna bryr sig nödvändigtvis inte om den ena coola produkten eller den andra eftersom produkter och funktioner kommer och går. Vad människor bryr sig om är hur organisationen uppfyller en större roll i deras värld. Företag som bygger sin verksamhet kring ett högre syfte, liksom de flesta av Fortune 100-företagen har gjort, är mer benägna att lyckas och fortsätta växa.

I 100 Million Challenge fokuserar vi på att skapa en säkrare, mer cykelvänlig miljö. Även om Hövdings produkt är anmärkningsvärd och innovativ kommer inte vår kommunikation att fokusera på fördelar och funktioner i produkten. Vår räckvidd är större och viktigare: vi hoppas att positivt påverka cykelupplevelsen för miljontals människor. Hjälp oss att uppnå detta!

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se