#How2PR: Emma Berggren om internt engagemang, pressmeddelanden och storytelling

#How2PR: Emma Berggren om internt engagemang, pressmeddelanden och storytelling

Att genomföra värdeskapande aktiviteter som hjälper till att både bygga varumärke och öka tillväxten är ingen enkel uppgift. Framför allt inte om företaget i fråga omsätter drygt 1.2 miljarder. Men Emma Berggren, vår nästa profil i intervjuserien #How2PR, och hennes kollegor på Grant Thornton gör det med bravur.

Efter förra veckans premiär så är det nu dags att dags att bekanta oss med ytterligare en sylvass kommunikatör. Idag pratar vi lite närmare med Emma Berggren, senior kommunikatör på revisions- och konsultföretaget Grant Thornton. Vi inleder med en sedvanlig beskrivning, vem är Emma Berggren?

- En kommunikatör som brinner för att berätta, främst med ord. Triggas av att göra svåra saker enklare och mer begripliga. Har jobbat med kommunikation på olika sätt sedan jag tog examen för elva år sedan, både med internt och externt fokus. Sedan knappt två år tillbaka jobbar jag på revisions- och konsultföretaget Grant Thornton i en senior roll där mina ansvarsområden sträcker sig från rådgivande internkommunikation till strategiskt PR-arbete. Och allt operativt däremellan.

Som en av drygt tio personer som jobbar med marknadsföring och kommunikation på Grant Thornton, så är Emmas främsta uppgift att genomföra värdeskapande aktiviteter som hjälper företagets fortsatta tillväxt.

- Utgångspunkten för alla våra aktiviteter är vår contentplan, som baseras på en modell vi jobbar utifrån för att stötta kunderna i olika faser. På ett sätt har vi ett väldigt strukturerat arbetssätt, men att beskriva en ”vanlig” arbetsdag är helt omöjligt – för det finns inga sådana! Det händer alltid saker som gör att man måste prioritera om, säger hon och fortsätter:

- Om jag ska försöka ringa in arbetsområden så genomför vi årligen ca 340 seminarier inom aktuella ämnen för företagsägare, styrelse och vd. Dessa koordinerar vi centralt för våra 24 kontor med planering, inbjudningar och uppföljning. Två gånger per år ger vi ut en affärstidning för beslutsfattare i vår målgrupp och vi har återkommande rapporter om företagsklimatet i Sverige och globalt. Allt detta kräver kommunikationsinsatser internt och externt.

På vilket sätt har kommunikationsbranschen förändrats under din drygt tio år långa karriär?
- Jag vill minnas att när jag började jobba som kommunikatör var man mer avgränsad i sin roll. Idag måste man kunna mycket mer. En annan stor skillnad är såklart att alla inom en organisation är kommunikatörer idag – och alla man kommunicerar med. Flödet uppdateras i realtid och det finns sätt att interagera på direkt som gör att man måste vara mycket snabbare. Det positiva i detta är också att man kan komma ut snabbare, kan släppa några budskap i taget, fylla på sin story. Man behöver inte sitta och vänta på att få ett helt paket klart och slå på stora trumman på en given tidpunkt.

Under dessa tio år har det som sagt hänt en del. Idag: ett överflöd av digitala (och analoga) kanaler att kommunicera via, där stor del av kommunikationen sker i realtid. Hur ser det då ut hos Grant Thornton?

- Vi samlar alla våra artiklar, filmer och annat innehåll på grantthornton.se. Det är vår hub. Sedan delar vi flitigt via LinkedIn, som är en viktig kanal för oss. Twitter är också en viktig kanal när det handlar mer om opinionsbildning och samhällsfrågor. Vi är flera som twittrar och sprider innehåll som är mer av opinionsbildande karaktär och där vi vill bidra till ökat engagemang för entreprenörskap och företagande.

Grant Thornton fick stor uppmärksamhet när man blev branschetta i Sveriges Bästa Arbetsgivare. Pressmeddelandet delades över 1200 gånger.

- Vårt nyhetsrum, som vi integrerat på vår sajt, är såklart också en viktig kanal. Vi ser ett stort engagemang för nyheter och pressmeddelanden, ett engagemang som inte bara kommer från media, utan vi har ibland flera hundra, uppemot tusen, delningar av nyheter. Ett exempel är när vi blev branschbäst i Sveriges Bästa Arbetsgivare, och hamnade på andra plats totalt, i höstas. Det pressmeddelandet delades nästan 1200 gånger bara på LinkedIn.

Den goda spridningen på sociala medier är snarare regel än undantag när det gäller Grant Thornton. Företaget har jobbat stenhårt på att engagera sina medarbetare på sociala medier - något som har gett resultat.

- Vi delar mycket från våra företagskonton, det tror jag gör att tröskeln är låg för medarbetare att dela vidare. Dessutom är det oftast våra egna medarbetare som är med i våra filmer och intervjuer. Det skapar engagemang och gör att alla är med och bygger företagskulturen, säger Emma och fortsätter:

- Grant Thornton utsågs till Årets Framtidsbyrå 2015 och att har varit branschbäst i Universums undersökning Sveriges Bästa Arbetsgivare fyra år i rad. 2016 kom vi på andra plats totalt. Undersökningen bygger på vad medarbetarna själva tycker om sin arbetsgivare, alltså ingen ranking utifrån. Det är ett resultat att vara stolt över. Och Grant Thornton har som uttalat mål att nå hela vägen och bli etta.

Storytelling är ett av de buzzwords som används mest frekvent. Varför tror du att storytelling är så hett?
- Det är ju egentligen inget nytt. För mig går det och content marketing mycket hand i hand. Kunderna vill veta hur vi hjälper deras företag, få exempel på vad vi stöttat andra med, vad det gett för effekt för deras affärer. Kunderna är inte intresserade av att vi rabblar upp alla tjänster vi har. Att arbeta med intervjuer, berättelser, case är något vi gör mycket på Grant Thornton och något jag personligen tycker är väldigt roligt att jobba med. Det blir ju också mer trovärdigt eftersom det kopplar till vad vi uppnår för kunden, inte vad vi erbjuder.

För att fortsätta utvecklas som kommunikatör så gäller det att ständigt hitta ny inspiration. Flera företag där ute gör ett gediget jobb i att attrahera och engagera sin publik genom att producera inspirerande innehåll. Emma har bland annat sneglat mot mäklarbranschen för att ta till sig nya idéer:

- Jag är väldigt inredningsintresserad och tycker att flera nischmäklare, till exempel Alvhem i Göteborg, är duktiga på att berätta en historia med varje hem de säljer. Byggfabriken är också väldigt duktiga på att skapa historier, blogginlägg om renovering och stilhistoria om olika tidsepoker, kring sina produkter istället för att bara sälja dem.

- Tittar jag utanför mitt eget område och bransch så tycker jag generellt att Volvo är duktiga. Jag gillar också Like a girl som kom för några år sedan, den berörde mig. Var dock tvungen att kolla nu och det var ju faktiskt Always, inte Libresse, som låg bakom den kampanjen. Då kanske jag minns själva budskapet bättre än varumärket som faktiskt står bakom…

Avslutningsvis, vilket råd skulle du ge till någon som börjar arbeta med PR och kommunikation idag?
- Först och främst att vara ödmjuk inför att det finns många som kan mer än du. Sedan att våga fråga och lära, du kommer inte ut från skolan och kan allt. Var nyfiken, öppen, initiativrik. Man lär sig med tiden och bygger upp sitt personliga varumärke. Med det sagt önskar jag att jag stått på mig lite mer i början av min karriär, ställt mer frågor om vad som förväntades av mig.

- När jag tog examen var det nog lite töntigt att vilja vara just kommunikatör och jag jobbade till en början inom offentlig sektor. Idag är jag jätteglad för att jag provat på både det offentliga och privata och jobbat både mot konsument och B2B. Det har varit väldigt lärorikt att få förståelse för alla delar och till slut hittar man hem!

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se