Ballbuster – nytt spel utvecklat av Nackademister

Ballbuster – nytt spel utvecklat av Nackademister

PROJEKT. Vilhelm Falkenmark och Fredrik Löfgren läser andra året på Nackademins utbildning Frontend-utvecklare. Under kursen Javascript 2 fick de i uppgift att skapa ett spel inom valfri kategori. Resultatet: Ballbuster!

Hej! Vilka är ni och vad pluggar ni på Nackademin?

Vilhelm: Jag är 29 år gammal och kommer från Stockholm. Innan jag började på Nackademin jobbade jag på ett e-handelsföretag. Det var där jag fick upp ögonen för programmering. Eftersom jag vill snabbt ut i arbetslivet som utvecklare var en yrkesutbildning ett självklart val.

Fredrik: Jag är 34 år gammal och kommer från Stockholm. Jag har tidigare jobbat inom restaurang men kände efter 10 år i branschen att jag ville ha en ny utmaning. Jag har alltid velat hålla på med programmering och kände att det var dags att ge det en ordentlig chans.

Hur kommer det sig att ni valde att plugga just Frontend-utveckling?

Vi tycker båda om mixen av design, interaktion och framförallt problemlösning. Då passar frontend som handen i handsken.

Vad är det roligaste med utbildningen och branschen ni snart ska ut i?

Det roligaste med utbildningen är att den som sagt är fokuserad på det vi tycker är kul samt att den är väldigt praktiskt inriktad. Det roligaste med branschen är den ständiga utvecklingen, det finns alltid mer att lära.

…och vad är det mest utmanande?

Eftersom branschen utvecklas i rasande fart så är det utmanande att hänga med i den senaste tekniken. Exempelvis kan ett ramverk som är väldigt populärt just nu vara utdaterat om ett år.

Ni har byggt ett spel. Berätta om det!

Vårt spel heter alltså Ballbusters och går ut på att man är en liten kille som vi valde att döpa till Guy. Målet med spelet är att Guy ska skjuta sönder alla bollar som studsar runt på spelplanen. Projektet tog sitt avstamp i att vi fick i uppgift på kursen Javascript 2 att skapa ett spel inom valfri kategori. Fredrik fick idén från ett gammalt arkadspel som heter Pang. Som med allt annat inom utveckling måste man bryta ned det man visualiserar som slutprodukten i beståndsdelar och arbeta fram det successivt modul för modul. Exempelvis började vi med att skapa dem studsande bollarna och få fysiken för dem att fungera. Sedan la vi till en spelare som kunde röra på sig och skjuta. Sedan la vi till funktionaliteten att något hände när skotten träffade bollarna. Etc. etc. Arbetet med spelet, som tog tre veckor, har varit en blandning av extrem frustration och total eufori.

Spela spelet här!

Vad gör ni om fem år?

Vi har ett kul och utmanande jobb som frontend-utvecklare. Eftersom vi båda är inbitna gamers så får det gärna vara på ett spelföretag!

Vill du också jobba med frontendutveckling? Läs mer här!