Chas jobbar för fler kvinnor inom IT-branschen

Chas jobbar för fler kvinnor inom IT-branschen

Tove Lind, Talent Manager på IT-företaget Chas, berättar hur de jobbar aktivt med jämställdhet och mångfald för attrahera stjärnorna i branschen.

Programmeringsbranschen är ju traditionellt mansdominerad. Hur jobbar ni med mångfald och jämställdhet?

Vi har en jämställdhetspolicy och en jämställdhetsgrupp som jobbar med jämställdhet och mångfald inom Chas. Alla affärsområden finns representerade inom gruppen och även vår VD sitter med. Där diskuterar vi hur vi kan bli ännu bättre på mångfald och jämställdhet. Vi gör bland annat analyser på hur tjejer läser annonser och hur vi ska rikta annonserna för att få flera kvinnor att söka till oss. Vi jobbar aktivt med headhunting av kvinnliga utvecklare, men vi vet att det viktigaste är att få kvinnor att söka sig till IT-branschen. Därför har vi varit ute på många högstadier för att informera om yrket i stort, och förklara mera ingående var det innebär och se till att dem får upp intresset för branschen.

Vilka egenskaper letar ni efter hos era praktikanter och anställda

När vi letar efter nya kollegor är det givetvis stjärnor vi söker efter. Med en stjärna menar vi duktiga programmerare som vill utvecklas inom sitt område eller kanske ännu längre. På Chas är vi ödmjuka med vår kunskap och hjälper gärna varandra att bli bättre, vi vill helst ha kollegor som delar de värderingarna!

Hur ser kompetensbehovet ut i branschen idag och under de kommande åren?

Idag är det brist på duktiga programmerare och det är hård konkurrens mellan företagen om de bästa utvecklarna. Vi måste alltid ligga i framkant när det kommer till personalvård, bra avtal och förmåner. Vi på Chas har haft, och fortsätter ha, ett stort fokus på dessa delar och hoppas därför att kunna locka de bästa till oss. IT är framtiden och vi tror att behovet av utvecklare bara kommer fortsätta att öka i framtiden. För att fylla det ökande behovet hoppas vi att flera väljer att utbilda sig inom området.

—> Läs intervjun med Laura, som pluggat en YH-utbildning och idag jobbar som konsult på Chas.