Torben Grut och Tommy Brismo, utbildare på utbildningen IT-projektledare på Nackademin.

Praktiska case är en viktig del av utbildningen IT-projektledare

Under utbildningen IT-projektledare på Nackademin varvas teori med praktiska case. Ett viktigt upplägg för att studenterna ska bli anställningsbara direkt efter examen menar de två utbildarna Torben Grut och Tommy Brismo. Vi har intervjuat dem om utbildningen IT-projektledare på Nackademin.

Hej! Ni kommer utbilda på utbildningen IT-projektledare. Vilka är ni?

Torben: Jag har undervisat inom yrkeshögskolan i fem år och varit kursansvarig för mer än tio olika utbildningar i projektledning. Jag har arbetat som ordförande i en SIS-kommitté mellan 2007 och 2013. Där var jag med och tog fram en standard för projektledning i Sverige och världen som heter ISO 21500. Jag har en gedigen erfarenhet inom projektledning som sträcker sig bakåt till 1984 och jag brinner för att se människor, som är intresserade av att utvecklas, växa.

Tommy: Jag har jobbat som VD/koncernchef för olika IT-bolag i ca 30 år. De flesta företagen som jag verkat i har varit utsatta för förändringar som i flera fall varit disruptiva. Jag har även tillsammans med andra startat aktiebolag inom områden där det funnits en stor utvecklingspotential, som till exempel inom IT-säkerhet. Alla uppdrag har drivits som projekt där beställaren ytterst har varit bolagets styrelse. Som person är jag kreativ och målinriktad med krav på etik och moral.

Vad innebär det att jobba som projektledare inom IT?

Torben: Kortfattat så har du huvudansvar för att det som ska levereras enligt överenskommelse levereras.Tommy: Du levererar nytta och resultat till beställaren samt leder medarbetare i det gemensamma projektarbetet.

Hur ser utbildningens upplägg ut?

Torben: Teori och praktik varvas under hela utbildningen. Kurser som introduktion av affärskopplingen till IT-system med Business Canvas varvas med praktiska case där deltagarna får skapa lösningar med hjälp av intervjuer med användare och primärintressenter.

Tommy: Under den här utbildningen kommer studenterna att få ta del av teorier men framför allt lära sig att arbeta enligt dem i riktiga case tillsammans i ett team som skall leverera resultat till beställaren. Självklara delar i utbildningen är projektarbete (främst Agilt), ledarskap, engelska och kommunikation. Vi kan lova att det blir kul och arbetsintensivt.

Under utbildningen så kommer studenterna att få jobba med två skarpa case. Berätta mer om dem.

Torben: Ett case handlar om att skapa en ny algoritm i ett system som kommer att revolutionera hur man ser på marknadens aktörer ur ett investerarperspektiv. Det andra handlar om socialt entreprenörskap. Båda kräver att man skriver på Non Disclosure Agreements.

Tommy: I ett av casen ska studenterna jobba med ett nystartat aktiebolag – Life Origin. De vill ha ett underlag för att upphandla ett fungerande IT-stöd för verksamheten. Kopplingen till www. skall beskrivas. Content samt www.lifeorigin.se utvecklas separat.

Varför är det viktigt att studenterna får inslag av att jobba med riktiga case under utbildningen?

Torben: För att studenterna ska bli attraktiva på arbetsmarknaden efter utbildningen. Det går snabbt i IT-branschen och vill man ha en chans och vara anställningsbar, måste man skapa de kontakter som krävs. Det har du möjligheten till genom att jobba med skarpa case under utbildningen.

Tommy: Att arbeta med verkligheten leder till bättre kunskaper, färdigheter samt kompetens.

Vilka egenskaper anser ni är viktiga för den som ska jobba som projektledare inom IT?

Torben: Empatisk, orädd och ödmjuk. IT är lagarbete och den som inte känner för det ska nog jobba med något annat. Särskilt projektledare som måste inse sina egna begränsningar tekniskt och söka kunskap i sina medarbetare för att lösa uppgiften.

Tommy: Att kunna förhålla sig till sig själv, inse att den ende jag kan förändra är mig själv och förstå andra människors behov, drivkrafter och beteenden. Det är viktigt att kunna prata mottagarens språk.

Har ni något tips till den som funderar på att söka utbildningen?

Torben: Inom IT-branschen saknas det kompetens redan idag. Att man får jobb om man anstränger sig under utbildningen kan det inte råda någon tvekan om. Inom IT finns framtiden och den är ljus!

Tommy: Missa inte denna chans till din utveckling!

Här kan du läsa mer om utbildningen till IT-projektledare som Torben och Tommy är utbildare för.