Fler kvinnor till 3D-spelutveckling - Nackademins nya spelutbildning attraherar framtidens IT-kvinnor

Nackademin bidrar till ökad jämställdhet och mångfald inom spelutveckling. På utbildningen "Teknisk 3D Artist inom spel" startade totalt* 38% kvinnliga studenter, jämfört med strax över 25% för övriga spelutbildningar i Sverige, vilket är en betydande milstolpe för jämställdhet och mångfald inom IT-branschen.

"Teknisk 3D Artist inom spel" på Nackademin har på kort tid blivit en attraktiv utbildning för blivande IT- och spelentusiaster. I höstens utbildningsstart fick programmet in totalt* 223 st behöriga sökanden till 35 platser, varav 38% är kvinnor. Ett steg i rätt riktning för ökad inkludering och mångfald inom IT och spel.

-Att vi har nära 40% kvinnliga studenter på Teknisk 3D-artist-utbildningen är en stark signal om att fler kvinnor väljer att ta plats och utmärka sig inom områden som traditionellt har varit dominerade av män. Genom att stötta och uppmuntra kvinnliga talanger kan vi forma en mer dynamisk och innovativ framtid för IT-branschen. säger Astrid Westfeldt Corneman, VD på Nackademin

Cortopia om vikten av mångfald inom IT, 3D och spel
Att allt fler kvinnliga studenter söker sig till IT-och spelutbildningar speglar inte bara intresset bland sökanden, utan också behovet i IT-och spelbranschen. Annika Stråth Roslund, Head of Studio för Cortopia AB, sitter med i Nackademins ledningsgrupp för utbildningarna Teknisk 3D artist inom spel och Virtual Reality-utvecklare och ser positivt på årets antagningsstatistik.

-Precis som i alla branscher behövs kvinnor och likaså i spelbranschen. Vi ser ett ökat antal kvinnor i alla delar av branschen och njuter verkligen av det! Kvinnorna i denna bransch tillför mycket, både inom det kreativa men även i balansen inom bolaget och det är något vi verkligen uppskattar, säger Annika Stråth Roslund, Head of Studio Cortopia AB

Åtgärder för en mer jämställd spelbransch
Med fler kvinnliga förebilder i IT-branschen inspireras unga tjejer och killar att följa sin passion inom IT och spel. Nackademin gick tidigare i år in som stödpartner till Kodcentrum i syfte att hjälpa till att bredda bilden av vem som kan programmera. Kodcentrum arbetar för att stärka barns digitala kunskaper genom att introducera programmering till barn.

-Genom relevanta samarbeten med branschen, extern marknadsföring och ledningsgrupparbeten kan vi bygga ett starkt nätverk av kvinnliga talanger och arbeta för en mer jämställd bransch. Vi är inte i mål än, men en bra bit på väg. Vi ser fram emot att få välkomna framtidens alla spel-talanger till Nackademin, avslutar Astrid Westfeldt Corneman, VD Nackademin

Ansökt om 2 helt nya spelutbildningar för att täcka behovet i branschen
I årets anbud till Myndigheten för Yrkeshögskola ( MYH ) är 625 företag inom IT och samhällsbyggnad med och stöttar Nackademins alla utbildnings- och kursstarter genom att garantera framtida arbetstillfällen. Nackademin har lämnat in totalt 25 anbud, varav 2 inom spel ( Spelprogrammerare och Spelanimatör ) där det finns uttalad kompetensbrist. Utbildningen Spelanimatör blir vid beviljande i så fall den första på högskoleingenjörsnivå i Sverige.

Myndigheten för Yrkeshögskola lämnar besked om beviljanden i januari 2024.

Ansökan till Teknisk 3D artist inom spel öppnar januari 2024.
Läs mer om utbildningen här: