Här är höstens mest populära yrkesutbildningar

Här är höstens mest populära yrkesutbildningar

När Nackademin den 30 april stängde ansökan till höstens utbildningar stod det klart att en uppstickare tagit sig in på topp fem-listan och därmed gått om flera av IT- och byggutbildningarna. Den nya utbildningen Medicinsk sekreterare är en av de mest eftertraktade utbildningarna på Nackademin i år.

Kartan för yrkesgruppen administrativ vårdpersonal håller på och ritas om och är inne i ett kompetensskifte. Idag efterfrågas inte bara kunskaper i medicinsk dokumentation – det är också viktigt att ha kvalificerad kompetens inom områden som IT, ekonomi och personal.

- Vilka utbildningar vi får beviljade samt vilka utbildningar som är högst söktryck är två sätt att förutspå vilka kompetensbehov som det är störst brist på idag och under de kommande åren. Vi gör ett gediget researcharbete i nära samverkan med näringslivet när vi ansöker om att bedriva utbildningar hos Myndigheten för Yrkeshögskolan och får bara starta utbildningar där efterfrågan på kompetens är dokumenterat god, berättar Martina Lindgren, Chief Marketing Officer på Nackademin.

Den digitala utvecklingen inom medicinsk informationshantering ställer nya krav, samtidigt som klassiska arbetsuppgifter inom hälso- och sjukvårdsadministration kvarstår.

- Branschen har sagt sitt och vi är mycket stolta över möjligheten att utbilda den nya generationens medicinska sekreterare med start från och med i höst. Det är därför väldigt glädjande att så många har valt att söka utbildningen och jag ser fram emot att ta emot den första klassen, avslutar Marie Bergström, Program Manager för Medicinsk Sekreterare på Nackademin.

Förutom hälsoadministration så vill årets studenter helst jobba med nyproduktion inom bygg, projektering av byggnader, förpackningsdesign och programmering. I topp bland årets utbildningar ligger nämligen fyra etablerade utbildningar inom just bygg, IT och design.

Mest populära utbildningarna – topp 5:

1) Byggnadsingenjör Produktion

2) Byggprojektör BIM

3) Förpackningsutvecklare/designer

4) Programutvecklare Java

5) Medicinsk sekreterare Uppsala

Här hittar du är utbildningarna med förlängd ansökningstid.

Nackademin är ett utbildningsföretag som bedriver yrkeshögskole-, företags- och gymnasieutbildningar. På yrkeshögskolan erbjuds 19 utbildningar inom områden som design, business, bygg och IT i nära samarbete med företag från branschen. Företagsutbildningarna är i uppstartsfasen och erbjuder kompetensutvecklande kurser för företag och organisationer. Gymnasieutbildningarna riktar sig mot elever som har siktet inställt på högre studier. Totalt har Nackademin ca 1500 elever och ca 80 anställda fördelade på de tre verksamhetsområdena. Läs mer på www.nackademin.se.